CUKINIA W NASZEJ DIECIE

Lekkostrawna, delikatna w smaku, doskonale komponująca się w najprzeróżniejszych daniach oraz co może zaskoczyć… całkiem  wartościowa. Cukinia, na którą teraz właśnie jest sezon to skarbnica potasu i magnezu (ma go więcej niż dynia), a nawet żelaza. Zawiera kwas foliowy, witaminy A, C, K, B1 i B3 oraz niewielkie ilości beta karotenu.

Ma właściwości alkalizujące, czyli odkwasza organizm – to ważne zwłaszcza w przypadku osób lubujących się w mięsie, słodyczach czy pijących spore ilości kawy. Jest niezwykle delikatna dla żołądka oraz wspomaga trawienie, duszona lub gotowana z powodzeniem może być jednym z pierwszych warzyw, jakie pozna małe dziecko. Warzywo to jest zalecane już półrocznym maluchom.

cukinia

cukinia z macierzanką

Cukinia jest bardzo niskokalorycznym warzywem ? w 100 g to ledwie 15 kcal, małe sztuki mają ok. 300 g, więc cała taka cukinia, to ledwie 45 kcal.Indeks glikemiczny cukinii jest równy 15 – także bardzo mało! Oznacza to, że warzywo to może bez oporów gościć w diecie osób z cukrzycą czy insulinoopornością. Jeśli chodzi o dietę o niskiej zawartości FODMAP – tu cukinia jest także dozwolona!

Im wcześniej zerwana cukinia tym delikatniejsza i smaczniejsza. Ponad to młode warzywa można spożywać ze skórką i na surowo, starsze warto obierać, oczyścić z pestek i poddać obróbce cieplnej. Z całej rośliny jadalne są także kwiaty, które można faszerować np. serkiem ricotta lub fetą i smażyć lub maczać w cieście naleśnikowym i także smażyć. Z tymi jednak warto uważać i zrywać jak mamy ich naprawdę sporo, bo jak zjemy kwiat, to cukinia nam już z niego nie urośnie 😉

Cukinia ze względu na mało wyrazisty smak jest niezwykle uniwersalnym warzywem doskonale pasuje do wielu dań: wytrawnych, słodkich, pieczonych, duszonych, smażonych. Jest świetna na grilla. Można z niej przyrządzić placki i zupę, nafaszerować i upiec, dodać do ciasta czekoladowego czy leczo. Upiec pasztet (tu przepis), ukisić, zamarynować lub – młody okaz po prostu wkroić na surowo i ze skórką do sałatki.

Smacznego 🙂

  • Uwielbiam cukinie. Rewelacyjne warzywo, smakuje mi w każdej postaci! 🙂 Narobilam sobie smaku. 🙂

  • Zaciekawilas mnie tym pasztetem z cukinii! To jedno z moich ulubionych warzyw, ktore na stale gosci w moim menu 🙂

  • Pasztet z cukinii – do spróbowania 🙂 Mnie cukinia kojarzy się z warzywem … bez smaku 🙂

  • Jemy na potęgę. Najczęściej w formie chipsów, grillowanej lub smażonej na maśle klarowanym, ale też jako dodatek do dań głównych i sałatek.

  • A ja ostatnio zakochałam się w ciastach z cukinią. No pyszota 🙂

  • Jak dobrze czytać o tylu dobrodziejstwach cukinii, którą mogłabym zajadać trzy razy dziennie!
    Pozdrawiam! 😀

  • Pingback: ZDROWE GRILLOWANIE - CO I JAK? - Zdrowo Najedzeni()