BÓB – WAKACYJNY FAST-FOOD

Bób, wakacyjny przysmak – chyba ulubione warzywo strączkowe! Wyczekiwane i wytęsknione przez rzesze…  To świetna baza do past kanapkowych, doskonały dodatek do sałatek, zup, kotletów jarskich, makaronów, krewetek… i wielu wielu innych pysznych letnich dań! A i tak najchętniej jedzony ot tak po prostu ugotowany, z dodatkiem soli. Jedni skórkami plują, inny zjadają ziarenka w całości… Co człowiek to sposób!

bób ile gotować

 

bób, to białko

Pod względem żywieniowym (podobnie jak w przypadku pozostałych warzyw strączkowych), to przede wszystkim spora ilość białka i rozpuszczalnego błonnika ukrywającego się przede wszystkim w łupinkach często przez nas wyrzucanych. Dzięki dużej zawartości białka bób jest świetną alternatywą dla mięsa, błonnik natomiast pęczniejąc w żołądku daje na długo uczucie sytości, a wiążąc kwasy żółciowe w jelicie grubym wpływa na redukcję stężenia złego cholesterolu.

bób – ile kalorii?

Ile kalorii? Duża garść surowych ziaren bobu, to około 70 kcal 🙂

bób, to kwas foliowy

Ziarna bobu zawierają pewne ilości wapnia, magnezu, witaminy K oraz witamin z grupy B. Są także bardzo dobrym źródłem kwasu foliowego (który wspomaga leczenie niedokrwistości, a zażywany w czasie ciąży zapobiega występowaniu wad rozwojowych u płodu).

Co istotne, bób jest bogaty w ochronne izoflawony i sterole.

Izoflawony (genisteina i daidzeina) działają profilaktycznie w kierunku chorób nowotworowych. Sterole wpływają korzystnie na układ krążenia obniżając poziom „złego” cholesterolu LDL.

bób wartość odżywcza

jak to drzewiej bywało…

W starożytności zdania na temat bobu były mocno rozbieżne – uważano, że sprowadza bezpłodność jak również, że jest… afrodyzjakiem. Chyba naprawdę nie mogli się zdecydować 😉

Gotowane ziarna bobu były nieodłącznym elementem styp u Rzymian (do dziś we Włoszech na święto Wszystkich Świętych piecze się ciasteczka w kształcie ziarenek bobu – fave dei morti). Dla większości ludów ziarna bobu stanowiły zarodek, stawanie się. Egipcjanie nazywali „polem bobu” miejsca, gdzie dusze zmarłych oczekują na reinkarnację, a Pitagoras uważał, że dusza ludzka po śmierci zamienia się w ziarenko bobu. Mieszkańcy Hellady natomiast oraz imperium rzymskiego widzieli w bobie śmierć oraz początki życia lub dobrodziejstwo. Bób złożony w ofierze bogom umożliwiał kontakt ze światem niewidzialnym. Rytualną ofiarę z bobu składano też przy zaślubinach, każde ziarno symbolizować miało pożądane dziecko płci męskiej, w którym odrodzi się przodek, by kontynuować ród.

bób a choroba Parkinsona

Obecnie natomiast (mniej romantycznie, ale za to jakże praktycznie i rzeczowo) istnieje hipoteza, że wyciąg z bobu leczy chorobę Parkinsona. Bób zawiera bowiem aminokwas lewodopę, będącą prekursorem dopaminy, która działa jako neuroprzekaźnik w mózgu. Niektóre leki na chorobę Parkinsona produkowane są właśnie z bobu, jednak, jeśli chorzy zażywający lek z lewodopą chcieliby zjeść bób, powinni skonsultować się z lekarzem. Bób nie jest także zalecany osobom zażywającym leki przeciwdepresyjne.

bób ile gotować?

Minusem bobu, jak i reszty strączków jest jego ciężkostrawność spowodowana przez obecność oligosacharydów. Aby zminimalizować ryzyko pojawienia się gazów po posiłku z bobem w roli głównej namocz ziarna bobu na około godzinę, następnie odlej wodę i ugotuj bób w w dużej ilości świeżej wody (wody powinny być 2 razy więcej niż bobu). Na początku gotujemy bez przykrycia, aby ulotniły się substancje powodujące powstawanie gazów, później przykrywamy garnek i gotujemy aż do pożądanej miękkości około 15 – 20 minut (zależnie czy bób jest młody czy stary oraz czy wolimy bób twardszy czy zupełnie rozgotowany). Solimy pod koniec gotowania.

Aby zwiększyć strawność bobu na talerzu warto połączyć go z miętą, majerankiem, kminkiem lub koprem oraz zdjąć łupinkę (szczególnie z większych, starszych ziarenek), bo to właśnie ona jest najciężej strawna.

bób – indeks glikemiczny

Także indeks glikemiczny jest dość niekorzystny, bo wynosi aż 80 (dla bobu gotowanego). Bób surowy ma znacznie niże IG – 40, warto pamiętać, jednak, że tylko młode ziarenka bobu można jeść na surowo.

Nie jest to więc warzywo korzystne dla osób z insulinoopornością i diabetyków. Aby zmniejszyć indeks glikemiczny i cieszyć się tym sezonowym warzywem warto schłodzić ugotowany bób chowając go do lodówki na kilkanaście godzin i zjeść na zimno z jako dodatek do innych warzyw lub w postaci pasty kanapkowej.

Osoby z chorą trzustką (np. po ostrym zapaleniu) także powinny ograniczyć spożywanie bobu.

bob co zawiera

KOCHAJMY BÓB, BO SEZON NA NIEGO TAK SZYBKO SIĘ KOŃCZY 🙂