DIETA DLA OCZU – TYLKO MARCHEWKA?

Oczy są zwierciadłem duszy, ukazują nasze emocje, a także stan zdrowia. Niestety, życie bez komputera (komórki, tabletu), które wydają się największym wrogiem naszych oczu, jest obecnie chyba niemożliwe. Do tego spaliny samochodowe, klimatyzacja, dym tytoniowy czy źle dobrane światło… nasze oczy nie mają lekko. Dlatego jak tylko możemy powinniśmy dbać o nie, aby służyły nam jak najdłużej. Jeśli tylko zaobserwujemy u siebie niepokojące objawy, takie jak: zaczerwienienie oczu, szczypanie czy łzawienie, powinniśmy jak najprędzej udać się do okulisty. Ale równolegle warto przyjrzeć się też krytycznie swojej diecie i zmodyfikować menu tak, by im pomóc.

Do tego wpisu zainspirowała mnie moja imienniczka – Justyna z bloga dbajowzrok.pl która wymyśliła akcję #oczyjedzą 🙂 Zatem… spójrzmy na co mają apetyt nasze oczy!

oczy chcą jeść – antyoksydanty

W kwestii diety korzystnej dla oczu na pierwszym miejscu postawiłabym antyoksydanty. To przede wszystkim: witaminy A, E i C oraz antocyjany i luteina. Te związki neutralizują działanie wolnych rodników. Antocyjany są barwnikami nadającymi roślinom zabarwienie: czerwone, niebieskie lub fioletowe. Są szeroko rozpowszechnione w przyrodzie. W największych ilościach możemy czerpać je z owoców, kwiatów i liści roślin jadalnych. Zbawienny wpływ tych barwników na nasze oczy wynika z tego, że wzmacniają one strukturę malutkich naczyń włosowatych występujących w gałkach ocznych. Dzięki temu oczy są lepiej ukrwione i odżywione. Ponadto antocyjany wspomagają produkcję rodopsyny, substancji odpowiedzialnej za właściwe widzenie po zmroku.

Najlepszymi źródłami antocyjanów są jagody! a tu od razu przepis na jagodzianki>> Ich dobroczynne działanie wykorzystywano już w czasie II wojny światowej. Piloci wylatujący na służbę mieli podobno zalecenie spożycia kanapki z dużą ilością dżemu z czarnych jagód, aby poprawić ostrość widzenia.

Związki te znajdziemy także w aronii, żurawinach, winogronach, truskawkach czy owocach czarnego bzu. Więcej o truskawkach tu>>

oczy lubią zielone i żółte

Luteina, podobnie jak antocyjany, należy do barwników. Jej celem jest ochrona siatkówki oka. Najbogatsze w ten związek, czyli najkorzystniejsze dla oczu, są takie warzywa jak: szpinak>>, kapusta włoska, kiełki zbóż, groszek zielony, brokuły, seler naciowy oraz kukurydza>>. Te warzywa to prawdziwe bogactwo luteiny oraz dodatkowo witaminy C.

Komponując posiłek korzystny dla naszych oczu warto pamiętać, że związki, o których wspomniałam uwalniane są z warzyw dopiero pod wpływem obróbki cieplnej. Warto zatem jak najczęściej spożywać dania z gotowanymi warzywami w roli głównej oraz odrobiną tłuszczu, który pomoże wchłonąć cenne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, a występujące w dużej ilości w warzywach. Niestety, gotowanie warzyw uwalnia antyoksydanty, ale powoduje utratę witaminy C. Także poza jarzynką, leczo czy klasyczną zupą jarzynową nie zapominajmy o surówce, soku czy koktajlu ze świeżych owoców. Pomysły na koktajle>>

dieta dla oczu – witamina C

Witamina C jako naturalny antyoksydant niszczy wolne rodniki. Zwiększa odporność organizmu na przeziębienia oraz wpływa korzystnie na skórę, wzmacniając ją i działając rozświetlająco. Znajdziemy ją w owocach dzikiej róży, natce pietruszki, szczypiorku; a także w czarnych porzeczkach, pigwie, aronii i owocach cytrusowych. Pamiętajmy, że ta witamina jest nieodporna na działanie wysokich temperatur. Dlatego owoce czy zieleninę jak najczęściej jedzmy świeże. A tu poczytasz o porzeczkach>>

oczy jedzą – witamina E

Witamina E nie bez powodu nazywana jest witaminą młodości. Jej niedobór wyraźnie przyspiesza starzenie się organizmu. Trzeba o niej pamiętać, gdyż jest jednym z najsilniej działających naturalnych antyoksydantów. Jest zawarta w pestkach dyni, słonecznika, olejach roślinnych oraz kiełkach roślin. Na czym smażyć, który olej najzdrowszy>>

witamina A na dobry wzrok

Jest niezbędna w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej czy zaćmy. Stwierdzenie jej wczesnego niedoboru jest dość trudne. Jej niedostateczna ilość objawia się suchością skóry oraz szczypaniem i swędzeniem oczu. Do najlepszych  źródeł witaminy A należą: podroby, żółtka jaj oraz masło. Natomiast roślinna odmiana witaminy A zwana karotenem, występuje m.in. w morelach, dyni, marchwi, szpinaku czy jarmużu. Chcecie przepis z wykorzystaniem wątróbki? Proszę bardzo – prosty przepis na pasztet z kurzych wątróbek>>

A Ty jak dbasz o swoje oczy? Podziel się swoimi patentami na sokoli wzrok.

Kilka przepisów na dobry wzrok:

ciasto orkiszowe z morelami>>

sałatka z soczewicą i morelami>>

 ciasto owsiane ze szpinakiem>>

zupa z kukurydzy>>