FASOLKA SZPARAGOWA – PYCHOTA POD KAŻDĄ POSTACIĄ

Fasolka szparagowa rządzi!!! Jadę na działkę i wracam z obiadem – czyż to nie piękne? 🙂
Lato jest piękne! To moje ulubione miesiące – szczególnie pod kątem kulinarnym (no, może poza wrześniem kiedy jest dynia i są jeżyny, szparagowym majem, czerwcem kiedy są truskawki, no i grudniem kiedy są… pierniczki) 😉

Dziś na talerzu fasolka szparagowa – żółta, zielona, fioletowa, długa, krótka… jej odmian jest bez liku, a co jedna, to smaczniejsza i zdrowsza!

fasolka szparagowa – wartość odżywcza

W porównaniu do swoich kolegów (np. do Jasia) fasolka szparagowa jest lekkostrawna i ma niewiele kalorii. Porcja tego warzywa, to ok. 30 kcal i skarbnica cennych związków niezbędnych dla pracy naszego organizmu:
błonnik (poprawia pracę jelit i obniża stężenie cholesterolu),
witaminę C (wspomaga wchłanianie żelaza i syntezę kolagenu),
witaminę A (poprawia wzrok i wzmacnia kości),
witaminę K (niezbędna dla prawidłowej krzepliwości krwi oraz mocnych kości, gdyż zwiększa wchłanianie wapnia),
witaminę E (to silny antyoksydant walczący z wolnymi rodnikami, zwana jest też witaminą młodości ze względu na właściwości wygładzające zmarszczki)
oraz witaminy z grupy B (niezwykle liczna grupa witamin spełniająca bardzo wiele istotnych funkcji, są ważne szczególnie dla prawidłowego trawienia białek, tłuszczów i węglowodanów oraz pracy układu nerwowego).

Znajdziemy w niej także żelazo poprawiające parametry krwi, magnez na skołatane nerwy, potas dla zdrowego serca, mangan (składnik wielu enzymów, konieczny do prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego) i spore ilości kwasu foliowego potrzebnego na każdym etapie życia, nie tylko kobietom planującym ciążę. Jego niedobór grozi uszkodzeniami materiału genetycznego, co może być pierwszym krokiem do powstania komórek rakowych. W czasie ciąży prawidłowa podaż kwasu foliowego zapobiega powstawaniu wad rozwojowych u płodu, przedwczesnych porodów, zatruć ciążowych, poronień i niskiej wagi urodzeniowej dziecka.

fasolka szparagowa – źródło antyoksydantów

Fasolka szparagowa jest także źródłem flawonoidów. Wykazują one dość silne działanie wspomagające układ antyoksydacyjny organizmu, ograniczają agregację płytek krwi oraz wykazuje właściwości potencjalnie przeciwnowotworowe.

Co istotne fasolka szparagowa jest bogata w lignany – związki działające na komórki naszego organizmu w taki sam sposób jak estrogeny – tyle, że o wiele łagodniej. Dzięki temu lignany pomagają utrzymać równowagę hormonalną w organizmie oraz re­dukują ryzyko wystąpienia hormonozależnych nowotworów m.in. piersi, jajnika czy macicy.

fasolka

Fasolki szparagowej nie powinno się jeść na surowo, gdyż zawiera toksyczne białko fazynę, które rozkłada się dopiero podczas gotowania. Fasolkę zatem gotujemy w wodzie lub na parze.

Po krótkim obgotowaniu i wystudzeniu doskonale się mrozi, więc kupujcie teraz na zapas i mroźcie!

fasolka szparagowa dla cukrzyków

Jest smacznym uzupełnieniem diety zarówno cukrzyków (ma niski indeks glikemiczny = 15 – pod warunkiem, że jej nie rozgotujemy), osób na diecie odchudzającej czy z podwyższonym cholesterolem.
Osoby będące na przejściowej diecie lekkostrawnej z powodu schorzeń układu pokarmowego powinny z niej zrezygnować w początkowym etapie diety, ale przy dobrym samopoczuciu można ją powoli włączać do menu jako pierwsze z warzyw strączkowych.

Jest świetna na zimno i na ciepło, solo i jako dodatek do dań. Jest świetna, po prostu! 🙂

a o fasoli suchej poczytasz tu>>

 

  • Pingback: FASOLA - DLACZEGO WARTO - Zdrowo Najedzeni()

  • Bartosz Barski

    Doskonały składnik diety polecam.

  • Jeśli tylko mogę to świeżą zbieram na działce i przemieniam w coś smacznego, a nadwyżki w zamrażalnik lub w postaci przetworów. 😉

  • Justyna Kędzia

    Uwielbiam 🙂

  • Anna Kurtasz

    Uwielbiam fasolkę szparagową pod każdą postacią!

    http://przystanek-klodzko.pl/

  • Uwielbiam, nie ma jak fasolka z masełkiem i bułką tartą ♥ Ostatnio polubiłam ją też jako dodatek do curry.

  • Lubię jej smak, a właśnie teraz, czytając wpis zdałam sobie sprawę z tego, że już bardzo dawno jej nie jadłam:) Czas nadrobić.