GOŁĄBKI Z RYŻEM I WARZYWAMI

Niby mam dość kapusty po świętach, a jednak… gołąbków mi się zachciało 😉 Klasykę gatunku zamieniłam jednak na klasykę wege! Zmieszałam razem ryż, soczewicę i warzywa, które akurat znalazłam w kuchni (u mnie była to włoszczyzna, ale Ty z powodzeniem możesz dodać inny zestaw warzyw – kukurydzę, drobno pokrojoną cukinię, paprykę, selera albo resztkę dyni). Doprawiłam na ostro i… mało brakowało, abym zjadła całość jeszcze bez kapusty!

Pyszne, bardzo aromatyczne, wyraziste i lekkie. Z intensywnie pomidorowym sosem smakują naprawdę wyśmienicie!

wege gołąbki- przepis

Na około 20 niewielkich sztuk.

  • mała główka kapusty (około 20 liści)
  • 2 marchewki
  • mała pietruszka
  • biała część pora
  • duża cebula
  • pęczek natki pietruszki
  • puszka zielonego groszku
  • szklanka suchego ryżu (150 g)
  • pół szklanki suchej zielonej soczewicy (ok. 60 – 70 g)
  • łyżka oleju
  • sól, pieprz, ostra papryka, suszony koperek i inne ulubione przyprawy
  • 0,5 l przecieru pomidorowego lub 2 puszki pomidorów pelati do sosu

wege gołąbki – jak zrobić

Marchewki i pietruszkę obierz i zetrzyj na tarce o drobnych oczkach. Pora i cebulę posiekaj i podsmaż na łyżce oleju. Natkę pietruszki posiekaj. Ryż ugotuj do miękkości razem z soczewicą w lekko osolonej wodzie (ja dałam zieloną soczewicę, ale czerwona też będzie pasowała – pamiętaj tylko, że czerwona gotuje się znacznie krócej – dorzuć ją do ryżu jak będzie pół twardy). Wszystkie składniki, łącznie z groszkiem odsączonym z zalewy wymieszaj w misce i dopraw do smaku wedle upodobania. Ja zrobiłam dość ostre nadzienie dodając sporo pieprzu i ostrej papryki,  do tego suszony koper i trochę soli.

Odstaw nadzienie na bok, aby się przegryzło. W tym czasie przygotuj kapustę. Ostrym nożem wykrój głąb i natnij liście u podstawy. Wsadź kapustę do garnka z gotującą się wodą. Gotuj dłuższą chwilę aż wierzchnie liście będą same odchodziły. Wyjmij kapustę i oderwij delikatnie wierzchnie liście. Włóż z powrotem kapustę do garnka z wodę, postępuj tak aż otrzymasz odpowiednią ilość liści. Oderwij jeszcze 2-3 listki do wyłożenia garnka, a resztkę kapusty posiekaj drobno do farszu. Nie wylewaj wody po gotowaniu kapusty, przyda się do sosu.

Farsz zawijaj w liście i układaj ciasno w garnku wyłożonym liśćmi kapusty. Zalej wodą z gotowania kapusty, dodaj listek laurowy i ziele i na maleńkim gazie doprowadź do wrzenia. Gotuj około 10-15 minut, po czym zalej gołąbki przecierem pomidorowym i od momentu wrzenia duś kolejny kwadrans (max 30 minut).

Najlepiej smakują odgrzane następnego dnia.

ps. jeśli zostanie Ci farszu zjedz na ciepło (podgrzany na patelni) lub dodaj jajko (kleik z siemienia w wersji vegan) i upiecz w formie pasztetu!!! 😍😍😍

1 sztuka, to około 100 kcal

 

A o soczewicy więcej przeczytacie tu>>