JEDZMY BANANY CAŁY ROK!

Banany, to zdecydowanie całoroczne owoce, które goszczą w mojej diecie dość często. Jednak to właśnie teraz – na przełomie jesieni i zimy częściej sięgam po te owoce. Kiedy naszych rodzimych owoców w sklepie coraz mniej – trzeba się jakoś ratować!

Banany, to także owoce wokół których narosło naprawdę sporo legend i mitów. Są to jedne z pierwszych owoców, które są podawane dzieciom, zazwyczaj jako pierwsze znikają z naszego menu kiedy przechodzimy na dietę odchudzającą, uważane są za mało wartościowe i dostarczające nam li i jedynie kalorii występującej pod postacią skrobi…. Zatem pozwólcie, że dziś obalę kilka mitów na temat bananów.

Czy mogę jeść banany w trakcie odchudzania?

Jeden średni banan, to ok. 120 – 150 kcal (dla porównania kiść winogron, to 85 kcal, duże jabłko 70 kcal, a pomarańcza – 110 kcal). Są więc nieco bardziej kaloryczne od innych owoców – zgadza się, ale są też znacznie bardziej sycące (dzięki dużej zawartości skrobi i błonnika) i także mają sporo zalet! Dlatego nie ma konieczności rezygnowania z nich nawet w czasie diety odchudzającej! Mogą bowiem stanowić doskonałe II śniadanie lub odżywczą przekąskę. Są też idealną bazą do koktajli. A o samym odchudzaniu trochę więcej tu>>

W 75 % składają się z wody. Reszta, to węglowodany, głównie skrobia, ale i pewne ilości cukrów: sacharoza, glukoza i fruktoza. Ilość tych ostatnich rośnie wraz ze stopniem dojrzałości owocu – im bardziej dojrzałe (brązowe) banany tym słodsze i lżej strawne!

Indeks glikemiczny bananów.

IG bananów, to od 50 dla bananów niedojrzałych do 70 dla tych słodkich, dojrzałych. Osoby z cukrzycą lub IO powinny sięgać po zielone, mało dojrzałe banany i zawsze łączyć je z czymś co obniży ich IG (orzechy, jogurt, mleko itp.).

banany w trakcie odchudzania

Banany są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który reguluje nasz metabolizm: zapobiega i leczy zaparcia, syci oraz bierze udział w obniżaniu stężenia cholesterolu we krwi. Jeden średniej wielkości banan, to około 4 g tego składnika.

Żółciutkie owoce są doskonałym źródłem magnezu i potasu (są świetną przekąską po intensywnym treningu, w czasie którego wypacamy spore ilości potasu!) oraz wapnia i witamin: C oraz tych z grupy B. Co ważne witaminy te chroni gruba skórka, więc straty zachodzące podczas przechowywania są niewielkie. Banany są zasadotwórcze – jest to więc dobra przekąska dla osób z problemem nadkwaśności czy zgagi.

Banany zawierają także tryptofan – egzogenny aminokwas (taki którego nasz organizm nie potrafi wytworzyć sam – musi być dostarczony wraz z pożywieniem), z którego powstaje serotonina – neuroprzekaźnik mający kilka cennych funkcji w naszym organizmie: zmniejsza wydzielanie kwasu solnego w żołądku (jest pomocny w leczeniu i zapobieganiu wrzodom), reguluje również proces krzepnięcia krwi oraz co najważniejsze – poprawia nasz nastrój! 🙂

Warto także zwrócić uwagę na dostępność bananów – kupimy je za niewielkie pieniądze w każdym niemal sklepie, co też jest nie bez znaczenia. To takie zdrowy fast-food. Można je zjeść bez żadnego przygotowywania, mieszania, miksowania, podgrzewania itp. To najlepsza z możliwych szybkich przekąsek w trakcie zabieganego dnia – w czasie stania w korku, przedłużających się zakupów, pomiędzy zajęciami na uczelni, po ćwiczeniach czy na spacerze 🙂

Banany są dozwolone w diecie low FODMAP – dla osób z problemem jelita drażliwego! Same plusy!

JEDZMY BANANY NA ZDROWIE 🙂

banany dlaczego warto

przepisy na wykorzystanie bananów:
Koktajl dyniowo-bananowy

Ciasto korzenne pełnoziarniste

Ciasto czekoladowo-bananowe bez glutenu

Muffiny czekoladowo-bananowe

Ciasteczka owsiane