JAK JEŚĆ WIĘCEJ WARZYW – DUŻO POMYSŁÓW

Zalecenia dietetyków nie pozostawiają złudzeń – powinniśmy jeść minimum 400 – 500 gram warzyw dziennie (owoców ok. 100 gram). Minimum oznacza, że w razie apetytu możemy więcej i raczej nie powinno nam to zaszkodzić 😉 Każda dodatkowa porcja warzyw w naszej diecie oznacza mniejsze ryzyko chorób przewlekłych, czyli tych nazywanych chorobami cywilizacyjnymi: cukrzycy, chorób układu krążenia czy nowotworów (przede wszystkim jelita grubego i żołądka).

Zatem dziś trochę o tym co zrobić żeby „dobić” do tego minimum. Jak jeść więcej warzyw.

Ile to 500 gram warzyw?

  • 3 średnie pomidory
  • szklanka kapusty kiszonej, 2 marchewki i pół szklanki soku pomidorowego
  • porcja curry warzywnego>> i pół pomidora
  • 1 kotlet jaglany z warzywami>>, garść rukoli, pomidor i marchewka
  • porcja zupy warzywnej np. z buraków>> i duży pomidor
  • szklanka startych buraków, pół cebuli i cały ogórek (długi, świeży)
  • pół awokado, 1/4 fasoli z puszki i 10 sztuk pomidorków koktajlowych

Dużo? I tak i nie 🙂

Dla kogoś, komu warzywa nie straszne, to śmiesznie mała porcja. Ale ktoś kto „nie jest królikiem”, więc sałaty jeść nie będzie może się przerazić na widok tych liczb.

Dlaczego nie jemy warzyw? 

W gabinecie zazwyczaj słyszę, że trzeba je długo przygotowywać (tu mam niespodziankę – na początek wystarczy kupić butelkę świeżo wyciskanego „jednodniowego” soku z marchewki albo z pomidorów, ew. torebkę Marwitek, opakowanie hummusu albo… zupkę z proszku, ale nie byle jaką np. taką).

Nie mam pomysłu jak można je przygotować – tu też mam kilka propozycji: kliknij w linki powyżej – z listy porcji, znajdziesz tam przykładowe pomysły na wykorzystanie warzyw w kuchni, w dalszej części artykułu też będzie trochę aktywnych linków – wykorzystaj je.

jak jeść więcej warzywplacki z resztek – przepis

Warzywa się szybko psują, trzeba je kupować często – nie mam na to czasu.
No cóż, z tym dyskutować się nie da. Świeże warzywa faktycznie nie mają oszałamiająco długiego terminu przydatności. Z tym trzeba się pogodzić, ale za to zupy, warzywa gotowane czy pieczone już możemy przechowywać znacznie dłużej, po zamrożeniu nawet kilka tygodni czy miesięcy. Kilka pomysłów będzie poniżej.

Warzywa mi nie smakują… Tu kluczową kwestią odgrywa sposób przygotowania i doprawienia. Kombinuj, baw się dodatkami, przyprawami i znajdź swój sposób na warzywa.

Mam nadzieję, że mój blog trochę Ci w tym pomoże 🙂

MOJE POMYSŁY JAK JEŚĆ WIĘCEJ WARZYW

  1. Używaj awokado na kanapkę zamiast masła czy sera.
  2. Rób sosy warzywne do dań mięsnych (na bazie włoszczyzny, pomidorów czy szpinaku).
  3. Do makaronu rób domowe pesto z suszonych pomidorów>> rukoli>> natki pietruszki, bazylii, szpinaku, liści rzodkiewki czy jarmużu.
  4. Z warzyw po gotowaniu rosołu zrób pastę kanapkową>> (zmiksuj je razem dodając ulubione przyprawy i np. podsmażoną cebulę).
  5. Zrób muffinki z warzyw np. muffiny ze szpinakiem>>.jak włączyć warzywa do diety dziecka
  6. Pokochaj soki warzywne. Spróbuj nie dodawać do nich owoców.
  7. Zrób pulpety, placki lub pasztet roślinny z pulpy warzywnej pozostałej po wyciskaniu soku. Pulpę marchewkową można też wykorzystać do ciasta. Tu dwa w jednym: 1. nie marnujemy resztek i 2. mamy dodatkową porcję warzyw. placki z pulpy po wyciskaniu soku>>
  8. Zrób warzywne kostki lodowe – jeśli zostało Ci trochę świeżo wyciskanego soku z warzyw zamroź go w foremce do robienia kostek lodu. Będzie jak znalazł jako dodatek do zupy, leczo czy curry.
  9. Używaj proszków warzywnych – sproszkowany burak czy pokrzywa, to doskonały sposób na przemycenie warzyw do diety. Proszki pasują do koktajli, sosów, zup czy ciast.co zrobić z resztkami warzyw - nie wyrzucaj
  10. Zrób chipsy z warzyw – z buraków, jarmużu czy batatów.
  11. Zamiast wędliny lub jako dip do warzyw jedz hummus>> lub pastę z fasoli czerwonej lub wege smalczyk z białej fasoli>>.
  12. Zrób samodzielnie keczup – z pomidorów, pikantny sos z dyni>> czy cukinii. Jest równie smaczny jak Twój ulubiony sklepowy, a a pewno będzie miał znacznie więcej warzyw i zdecydowanie mniej cukru.
  13. Jedz warzywne pasztety – wykorzystaj do nich resztki z lodówki (zeschnięte warzywa, resztkę kaszy czy włoszczyznę pozostałą po gotowaniu zupy). Na zdjęciu pasztet z kalafiora>>.
  14. Każdego dnia jedz zupy – to doskonale rozgrzewający posiłek. Zabieraj je ze sobą do pracy (w kubku termicznym lub termosie). Podlinkuję moje dwa HITY zupa krem z buraczków oraz zupa imbirowa   💚 jak przekonać się do warzyw
  15. Jesienią pamiętaj, aby zaopatrzyć się w warzywa, które są wtedy najtańsze i najsmaczniejsze! Dynię upiecz>> i zamroź w postaci puree lub pokrojoną w kostkę. Będzie jak znalazł do leczo, ciast, curry czy sałatek. Z pomidorów zrób przecier i zlej do butelek -podziękujesz sobie za to zimą, kiedy pomidory są niezjadliwe 🙂
  16. Dodawaj do potraw świeże zioła – pietruszkę, kolendrę, miętę, bazylię czy szczypiorek.
  17. Zrób swoją własną domową „kostkę warzywną>>„. To super zdrowy dodatek do zup czy sosów! Wyrzuć sklepowe kostki rosołowe!
  18. Rób ciasta z warzywami – z burakami, marchewką>>, ciasteczka z ciecierzycą>>, z pomidorami, pietruszką, szpinakiem>> czy z cukinią>>.
  19. Klasyczną owsiankę śniadaniową zamień na owsiankę wytrawną>> – z warzywami.

ile warzyw powinniśmy jeść

Jakie są Wasze pomysły na włączenie warzyw do diety??