O KUKURYDZY SŁÓW KILKA

Jakiś czas temu odbyła się konferencja prasowa Polskiego Związku Producentów Kukurydzy „Kukurydza słoneczne ziarno zdrowia”, w czasie której miałam przyjemność zaprezentować kilka faktów na temat wartości odżywczej tego ziarna. Dziś w końcu znalazłam chwilę, by podzielić się także z Wami tymi informacjami… sezon na świeżą kukurydzę w pełni. Korzystajmy więc 🙂

Kukurydza jest raczej traktowana po macoszemu, szczególnie ta z puszki cieszy się złą sławą i zazwyczaj jest używana jedynie  jako dodatek do sałatek lub pizzy, nie słusznie. Żółte ziarenka mają bowiem szereg zalet, o których warto pamiętać planując swoje menu.

Na początek warto podkreślić brak glutenu, który umożliwia spożycie tej rośliny przez alergików czy osoby chore na celiakię. Ponadto roślina ta jest dobrym źródłem węglowodanów, błonnika, witamin, minerałów. Jej częste spożywanie usprawnia trawienie, obniża stężenie cholesterolu we krwi i zwiększa odporność. Zawarty w ziarnach przeciwutleniacz – luteina chroni organizm przed działaniem wolnych rodników  i wspomaga pracę naszego narządu wzroku.

kukurydza wartość odżywcza

Kukurydza to przede wszystkim skrobia (aż 60-70 %), zawiera też sporo błonnika nierozpuszczalnego, który chłonie wodę, dzięki czemu zwiększa objętość stolca i skraca czas pasażu masy kałowej, co zmniejsza kontakt ewentualnych związków karcinogennych z błoną śluzową jelita grubego. Ma zatem działanie przeciwnowotworowe. Ponadto kukurydza jest źródłem witamin, minerałów i antyoksydantów – do najważniejszych należy zaliczyć beta-karoten, selen i witaminę E! Co istotne, ciemnożółte odmiany kukurydzy zawierają nawet 58% więcej antyoksydantów (beta-karotenu i pochodnych związków luteiny oraz zeaksantyny) niż kukurydza biała. Luteina i zeaksantyna, to karotenoidy, które chronią plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem. Jeśli masz problem z narządem wzroku koniecznie sięgnij po te żółte ziarna. Oba związki odgrywają ważną rolę w profilaktyce zaćmy. Luteina dodatkowo wspomagają też rozwoju płodu i korzystnie wpływa na owulację. Kukurydza jest więc doskonałym warzywem dla osób starających się o dziecko oraz kobiet ciężarnych. W 100 g kukurydzy z puszki jest 0,88 mg tych związków.

Selen zawarty w kukurydzy zapobiega nowotworom, zwłaszcza jelita grubego, piersi i płuc. Jest też pierwiastkiem istotnym dla męskiej płodności. Zwiększa odporność organizmu na stres i poprawia jakość nasienia. Witamina E odpowiada za prawidłowy rozwój mięśni i zapobiega utlenianiu kwasów tłuszczowych. Jest nazywana witaminą młodości. Witamina B3 zawarta w ziarnach kukurydzy reguluje poziom cholesterolu we krwi, wpływa korzystnie na stan skóry oraz włosów. Kwas foliowy jest kojarzony z okresem ciąży (znowu płodność, ciąża…), gdyż  zapobiega wadom układu nerwowego u płodu, redukuje również ryzyko wystąpienia chorób serca oraz nowotworów. Kukurydza zawiera całkiem sporo tego związku, do swojej diety powinny ją więc włączyć wszyscy starający się o potomstwo.

kukurydza

czy popcorn jest zdrowy?

Jest smaczną, a zarazem bardzo wartościową przekąską. Ale… nie ten gotowy, już uprażony – kupowany w sklepie czy w kinie, także nie ten gotowy do mikrofali, te przekąski są  bogate w tłuszcze (zazwyczaj palmowy) i sól. Jeśli jednak kupimy suche ziarna kukurydzy i uprażymy je w garnku bez żadnych dodatków, to otrzymamy bardzo wartościową przekąskę, bogatą w błonnik, antyoksydanty, selen i witaminy z grupy B. Do tak przygotowanego popcornu pasuje przyprawa zatar, pieprz cayenne, oregano… i dobry film 🙂

1 szklanka domowego popcornu, to około 30 kcal, 150 mg polifenoli i 1,2 g błonnika.

popcorn.jpg

zupa krem z kukurydzy>>