ODKRYJ MOC BURAKÓW

Piękne, krwistoczerwone, soczyste i chyba nieco zepchnięte na margines… A szkoda, bo nie dość, że niezwykle wdzięczne w kuchni, wybitnie zdrowe, to jeszcze śmiesznie tanie! O pieczonych burakach pisałam tu, tam też zachwycałam się ich wszechstronnością. Dziś kilka słów o walorach zdrowotnych tych czerwonych bulw.

 

Buraki, dlaczego warto je jeść!

Buraki, to prawdziwe bogactwo kwasu foliowego, potasu oraz antyoksydantów o zabarwieniu czerwonym: betanina (działa antybakteryjnie, antywirusowo i obniża stężenie cholesterolu) oraz antocyjany. Antocyjany w świecie roślin mają charakter ochronny – chronią rośliny przed szkodliwymi skutkami promieniowania UV. W organizmie człowieka pełnią podobną funkcję – chronią nas przed wieloma chorobami. Ze względu na minimalizowanie stanów zapalnych, wzmacnianie naczyń włosowatych czy przeciwdziałanie agregacji (zlepianiu się) płytek krwi mają działanie profilaktyczne w kierunku chorób serca i całego układu krążenia. Antocyjany zmniejszają m.in. ryzyko zawału mięśnia sercowego. Wiele badań pokazuje też wpływ tych barwników roślinnych na narząd wzroku – antocyjany zwiększają ostrość widzenia. Ze względu na silne właściwości antyoksydacyjne mają też sporą rolę w profilaktyce nowotworowej.

W burakach znajdziemy też wapń, żelazo, magnez, sporą ilość kwasu foliowego i niewiele witamin, głównie B1 i C. Kwas askorbinowy, czyli witamina C jest wytwarzana w trakcie fermentacji, więc jeśli szukamy większych jej dawek sięgnijmy np. po zakwas buraczany (przepis).

buraki wartość odżywcza dietetyk buraki dlaczego warto

Buraki zawierają spore ilości błonnika (jego ilość zależy głownie od gatunku). Błonnik ma właściwości sycące, gdyż pęcznieje w żołądku wypełniając go, poprawia przemianę materii i skutecznie walczy z zaparciami. Niestety jest jeden minus jego obecności – buraki mogą być ciężkostrawne (dotyczy to głównie starych bulw i bardzo wrażliwych żołądków).

Wartość kaloryczna, to 40 kcal w 100 g (czyli w 1 małym surowym buraku).

Swój smak buraki zawdzięczają obecności kwasów organicznych: jabłkowego  i szczawiowego.

Poprzez wysoką zawartość potasu działają odkwaszająco na organizm. Ponad to zwiększają odporność i pobudzają łaknienie, poprawiają pracę wątroby, ułatwiają trawienie. Dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy wspomagają leczenie anemii. Azotany obecne w burakach zmniejszają zużycie tlenu przez organizm dzięki czemu zwiększają wydolność organizmu – sok ze świeżych buraków, to najlepszy napój przed treningiem.

Co ciekawe betaninę (czerwień buraczaną) można spotkać w wielu produktach spożywczych – jej symbol, to E162.

 buraki dlaczego warto dietetyk justyna marszałkowska
Buraki można jeść na surowo – w postaci przepuszczonej przez wyciskarkę lub sokowirówkę, warto też zrobić z nich zakwas. W moich posiłkach najczęściej występują w formie pieczonej>>, czasem gotowanej jako zupa lub duszonej.
Coraz popularniejszym sposobem dodawania buraków do swojej diety jest także forma sproszkowana. To świetny pomysł na wprowadzenie tego super zdrowego warzywa do swojej diety!

Ciekawostka.

Dawniej buraki uprawiano ze względu na ich liście. Korzeń buraka był traktowany wyłącznie jako lekarstwo – na ból zębów i głowy. Okłady ze startego buraka leczyły owrzodzenia i stany zapalne po ukąszeniach owadów.

PRZEPISY z burakami

buraki marynowane