OGÓRKI KISZONE – PRZEPIS

Proste w produkcji, tanie i chyba przez wszystkich lubiane. Małosolne ogórki, to hit początku lata. Co roku, od lat… Przeczytaj jak je zrobić i dlaczego warto!

kiszenie okiem dietetyka

W trakcie procesu kiszenia straty witamin są bardzo niewielkie a dodatkowo wraz z upływem czasu wytwarza się dobroczynny kwas mlekowy, który wspomaga naszą mikrobiotę jelitową! Kwas mlekowy reguluje metabolizm, ale i apetyt, więc w trakcie diety odchudzającej nie przesadzaj z kiszonkami. Jednak jak masz w domu niejadka, to zaproponuj mu kiszonego ogórka lub trochę kapusty do obiadu.

W wyniku fermentacji w przetworach jest dużo mniej cukrów niż w świeżych warzywach. Kiszonki są więc lżej strawne i mają nieco mniej kalorii od ich świeżych odpowiedników. Proces fermentacji podnosi nieco strawność oraz wartość odżywczą produktów również poprzez wstępne trawienie niektórych składników żywności oraz degradację czynników antyodżywczych czy toksycznych.

Żywność fermentowana wykazuje probiotyczne i synbiotyczne właściwości poprawiające stan zdrowia.

minusy kiszonek

Minusem kiszonek jest duża zawartość soli, nie spożywaj ich jeśli cierpisz na nadciśnienie, nie powinno się po nie sięgać w nadkwasocie żołądka oraz refluksie i wrzodach żołądka (produkty te mogą powodować problemy trawienne).

Minusem jest także to, że właściwości probiotyczne kiszonek giną pod wpływem ogrzewania, także zupa ogórkowa nie jest tak wartościowa jak surowe ogórki kiszone.

woda z ogórków kiszonych

UWAGA, podczas przechowywania kiszonek sporo cennych składników przechodzi do zalewy, więc jest ona równie wartościowa co sam produkt. Soki z kiszonek poprawiają pracę jelit i podnoszą odporność organizmu.

Sokiem po ogórkach można doprawić np. zupę ogórkową, zakwas z buraków warto pić cały rok.

kiszone ogórki – przepis

  • ogórki gruntowe – świeże, jędrne i niezbyt duże okazy
  • woda (tyle, aby przykryła ogórki)
  • sól – 1 łyżka na 1 l wody
  • koper – całe łodygi, łącznie z baldachami
  • czosnek (ja dają nawet całą główkę na duży słój)
  • ok. 4 cm korzenia chrzanu
  • 3 – 4 liście laurowe
  • 2 – 3 łyżki gorczycy
  • opcjonalnie kilka liści wiśni i/lub porzeczki
  • opcjonalnie kilka plasterków korzenia imbiru

 

Ogórki umyj dokładnie, jeśli są brudne wyszoruj szczoteczką.

Wodę zagotuj razem z solą. Duże kamionkowe naczynie lub słój umyj dokładnie i ew. sparz (po upewnieniu się, że słój wytrzyma wrzątek…) – wiem co mówię, wczoraj straciłam tak wielki i niezwykle urodziwy słój 😉

W naczyniu układaj ogórki (ciasno) przekładając je obranymi ząbki czosnku, kawałkami obranego korzenia chrzanu, koprem, listkami laurowymi, korzeniem imbiru, liśćmi wiśni i czarnej porzeczki, całość zasyp ziarenkami gorczycy.

Ogórki wraz z przyprawami zalej wodą z solą – zwróć uwagę, by woda całkowicie przykryła ogórki.

Czy woda do zalania ogórków ma być gorąca czy chłodna?

Szkoły są dwie: jeśli zalejesz ogórki gorącą wodą szybciej się ukiszą, jeśli chłodną będą gotowe po około 3 dniach.

Na wierzchu ogórków połóż mały talerzyk, który będzie chronił ogórki przed wypłynięciem na wierzch.

Po 2 – 3 dniach ogórki powinny już się nadawać do jedzenia jako małosolne. Z każdym dniem będą coraz bardziej ukiszone.

 

Uwaga, temperatura kiszenia powinna się wahać między 18 a 22 st. C, nie powinna być niższa niż 15 i wyższa 25 st. C. Zbyt wysoka temperatura powoduje gnicie produktu, a zbyt niska hamuje intensywność kiszenia.

Sprawdź inne przepisy na przetwory warzywne i owocowe>>