PESTO – POMYSŁ NA SZYBKI OBIAD

Pomysł na szybki obiad – służę radą 🙂

Pesto, to takie smaczne coś z niczego. Trochę orzechów lub pestek, olej, coś zielonego i przyprawy – 5 minut pracy i obiad na stole!  Tym razem użyłam oleju konopnego – jest delikatny w smaku i jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy K, E oraz A. Używam go od niedawna i bardzo mi zasmakował! Ale można go zastąpić oliwą lub innym olejem, którego smak będzie Ci odpowiadał. Jak bazę użyłam pestek dyni – jak się chwaliłam już na instagramie>> mam ich bardzo dużo, więc moja kreatywność jest wystawiona na próbę! Piekę z nimi chleby, posypuję sałatki, czasem podjadam w trakcie pracy… ale wciąż mam ich naprawdę dużo! 😉  Można je zastąpić pestkami słonecznika, orzechami włoskimi lub jak w klasycznym pesto – orzeszkami piniowymi. Rukolę można zastąpić bazylią (jak w tradycyjnym pesto), jarmużem, nacią rzodkiewki lub marchwi, pietruszką, młodymi pędami pokrzyw (już za moment będą!!) lub inną zieleniną. Ja już na patelni dodałam jeszcze pokrojone drobno suszone pomidory. Kombinujcie i bawcie się dodatkami!

Ser – cheddar, Bursztyn czy parmezan, to opcjonalny dodatek do pesto – na pewno nada mu aksamitną konsystencję i lekki posmak, ale jest to też dość tłusty produkt. Dlatego jeśli jesteś na diecie redukcyjnej zrezygnuj z dodatku sera! Ser można także zastąpić płatkami drożdżowymi – są doskonałym zamiennikiem sera w diecie wegan czy alergików. Smacznego 🙂

Pesto z pestek dyni i rukoli.

2-3 garści rukoli
3 łyżki pestek dyni
1/3 szklanki oleju konopnego (ew. rzepakowego lub oliwy)
czosnek, świeżo zmielony pieprz, sól
ew. ser cheddar lub parmezan

Rukolę umyj i osusz, pestki dyni można podprażyć – będą wyrazistsze w smaku. Czosnek obierz i pokrój na mniejsze kawałki. Jeśli używasz ser – zetrzyj go na tarce. Wszystkie składniki umieść w blenderze i zmiksuj zostawiając małe drobinki – chrupiące cząstki pestek dyni lub mniejsze kawałki rukoli. Dopraw do smaku solą i pieprzem. Ja do pesto użyłam oleju konopnego o którym więcej piszę tutaj>> Pasuje doskonale ze względu na orzechowy aromat!

Wymieszaj z gorącym makaronem, posmaruj naleśniki lub kanapki albo przełóż do foremki do pieczenia muffin i zamroź na później. W lodówce można przechowywać zalane od góry oliwą/olejem.

okazuje się, że silikonowe foremki do muffin są świetne do mrożenia pesto 😉

Ile kalorii ma pesto?

1 łyżka pesto z serem parmezan, to 95 kcal

1 łyżka pesto bez sera, o 85 kcal

A o pestkach dyni możecie poczytać tutaj>>

  • Pingback: PESTKI DYNI - CHRUPMY NA ZDROWIE - Zdrowo Najedzeni()

  • Staram się zdrowo odżywiać i rozpocząć „dietę”, przepis ten więc idealnie się nada 🙂

    • Powodzenia, u mnie znajdziesz sporo inspiracji na zdrowe dania 🙂

  • niestety, nie jestem fanem pesto 🙁

    • Ja kiedyś też nie lubiłam 🙂 ale to domowe ma jednak inny smak i mi zasmakowało!
      Na blogu mam też pomysły na inne dodatki do makaronów, mam nadzieję, że coś podpasuje 😉

  • Takie własnej roboty pesto jest na pewno warte wypróbowania. Te gotowe cuda na kiju ani specjalnie smaczne, ani tym bardziej zdrowe nie są. Przepis do przetestowania 🙂

    • Ja też nie przepadam za gotowcami 🙂

  • Uwielbiam pesto! Jednak za rukolą nie przepadam. 🙁 Ale może zaryzykuje i zobaczę czy w takim połączeniu mi nie posmakuje. 🙂

    • Nic na siłę – możesz rukolę zamienić ją na inną „zieleninę” – w poście podałam przykłady 🙂

      • Z innymi na pewno spróbuję – to pewne (w szczególności z bazylią). 😀 Ale na rukolę tez chyba się odważę. W miarę możliwości staram się przekonać do smaków, które początkowo mi nie podchodzą – szukać takiej kombinacji w jakiej mi podpasują. 🙂

        • Daj znać jak się udało 🙂

  • Justyna | Mama Wie Wszystko

    Dzięki za przepis, już zapisuję. Od jakiegoś czasu o tym myślałam 🙂

    • Cieszę się, że przepis się spodobał 🙂

  • Ewa Mrowiec

    Uwielbiam pesto! Ja zwykle robię ze słonecznika i zielonej pietruszki, z duża ilością czosnku i soku z cytryny i odrobiną tylko oleju/oliwy. I do tego pomidorek już na talerzu. Mniam!

  • Marta Jadzia

    Świetny przepis i jaki prosty. Pesto lubię ale zawsze kupowałam gotowe (a jest drogie niestety). Teraz skusze się chyba na własnoręczne wykonacie :-). Tylko makaron bezglutenowy 🙂

    • Smaczniej, zdrowiej i taniej 😉

  • Martyna Cieslinska

    Ja zawsze pesto mam w lodówce, przyznaję się że kupuje jednak chyba wreszcie muszę zacząć sama robić 😀 Pozdrawiam ciepło

    • To wyjątkowo proste! Także trzymam kciuki – wierzę, że się uda 🙂

  • princess.malpka

    Kocham pesto, dziekuje za doskonaly przepis , jutro bedzie u mnie na obiad.
    Pozdrawiam i zapraszam w odwiedziny 🙂
    http://www.blingblingmakeup.blogspot.com

  • Przepis wygląda na mega banalny 🙂 Super, że podałaś różne alternatywy dla składników, może wtedy kombinować po swojemu 😛 Ja na przykład nie lubię rukoli i wolałabym ją czymś zastąpić 😉

  • O! Szukałam takiego przepisu, dzięki któremu będę mogła wykorzystać rukolę, która notorycznie mi zostaje! 🙂

  • uwielbiam pesto, można je zrobić prawie z każdej zieleniny 😀

  • Uwielbiam makaron ze świeżo przygotowanym pesto 🙂

  • Paulina

    Wygląda przepysznie! Już od jakiegoś czasu chodzi za mną makaron z pesto, ale jakoś w sklepie nie umiałam znaleźć. A tu proszę, domowy przepis! Chyba się skuszę dzisiaj na takie pyszności… <3

  • Pingback: RANKING OLEJÓW - NA CZYM SMAŻYĆ, CO DO SAŁATKI? - Zdrowo Najedzeni()

  • Pingback: PESTKI DYNI - CHRUPMY NA ZDROWIE - Zdrowo Najedzeni()

  • Pingback: PESTO Z SUSZONYCH POMIDORÓW - Zdrowo Najedzeni()

  • Pingback: Który tłuszcz najlepszy - przegląd olejów według dietetyka!()

  • Pingback: JAK JEŚĆ WIĘCEJ WARZYW - Zdrowo Najedzeni()