POMIDORY – NAJLEPSZE WARZYWO ŚWIATA!

Na szczęście nie musimy jeszcze śpiewać „Adios pomidory” – sezon na soczyste, pachnące i przepyszne pomidory trwa w najlepsze!

Korzystajmy więc 🙂

moje działkowe skarby

Dlaczego warto zajadać się pomidorami właśnie teraz? Bo teraz i tylko teraz pomidory mają… smak! Poza tym, nie mniej ważne obfitują w mnóstwo zdrowotnych składników.

Powiedzieć, że pomidor jest zdrowy, to mało! Pomidory są wybitnie zdrowe!!

pomidory – źródło likopenu

Likopen zawarty w pomidorach (oraz w przetworach pomidorowych), to antyoksydant o działaniu przeciwnowotworowym (w sposób szczególny chroni mężczyzn przed rakiem prostaty). Likopen nie ginie pod wpływem temperatury, więc w zupie pomidorowej, sosie czy keczupie także znajdziemy całkiem obfite pokłady tego związku! Także kwas chlorogenowy – polifenol o działaniu antyoksydacyjnym chroni nas przed nowotworami hamując powstawanie rakotwórczych nitrozamin. Oba składniki spowalniają także procesy starzenia opóźniając m.in. powstawanie zmarszczek. Ponad to kwas chlorogenowy ma działanie… odchudzające! Badanie na myszach pokazało, że te z kwasem chlorogenowym w paszy schudły o 8% – 16% więcej w stosunku do grupy kontrolnej (na tej samej diecie, ale bez dodatku ww. kwasu).

Brom występujący w czerwonym pomidorowym miąższu uspokaja i działa nasennie. Uwaga, w dużej dawce… obniża popęd seksualny! Także sok pomidorowy na romantycznej kolacji, to raczej kiepski pomysł 😉

pomidory ile kalorii

Kaloryczność? Znikoma – jeden średni pomidor, to ok. 25 kcal 🙂

pomidory

pomidory – źródło witamin

Ponad to w pomidorach znajdziemy całą gamę minerałów i witamin: sód, potas, wapń, żelazo, miedź, fosfor, nikiel, kobalt, magnez, mangan oraz witaminy: A, B, C, E.

Pomidory są także cenione w kosmetyce, korzystnie wpływają na stan skóry, niwelują celullit (usuwając nadmiar wody z organizmu), a kwas cytrynowy i jabłkowy działają jak naturalny peeling (nie dość, że oczyszcza i wygładza, to jeszcze rozjaśnia cerę i ją nawilża).

ogórki-pomidory.

pomidory z ogórkiem

A przy okazji – rozwiejmy jeden z dość popularnych mitów spędzających sen z powiek niejednemu miłośnikowi pomidorów i ogórków. Czy połączenie ogórków z pomidorami faktycznie jest tak złe jak to „mówią na mieście”?

Prawda jest taka, że… nie tylko ogórków powinniśmy się bać (serio serio) 😉

Wszystkie warzywa dyniowate (ogórki, cukinie, dynie, kabaczki czy patisony) pod wpływem rozdrabiania uwalniają enzym askorbinazę, który powoduje rozkład witaminy C. Ta z kolei występuje w dużych ilościach w m.in. w natce pietruszki, papryce, no i w nieco mniejszych, ale w przytoczonym już pomidorze także.
Dlatego łączenie m.in. świeżego ogórka z np. pomidorem czy posypywanie surowej cukinii natką pietruszki jest faktycznie dość ryzykowne.

Ale… bez przesady!
Jeśli jednak mimo wszystko chcemy w jednym daniu połączyć warzywa z tych dwóch grup rozwiązanie jest banalnie proste! Należy najpierw zmienić pH warzyw dyniowatych, aby unieszkodliwić askorbinazę. W tym celu ogórki czy cukinie należy skropić sokiem z cytryny, octem winnym lub połączyć z kefirem, jogurtem czy kwaśną śmietaną. Następnie śmiało możemy dodawać resztę składników naszego dania! Również kiszenie czy marynowanie powoduje zniszczenie askorbinazy, więc kiszone ogórki, pikle z cukinii czy dynia w occie są całkowicie bezpieczne!

Poza tym, nie martwcie się, jeśli od czasu do czasu na Waszej kanapce znajdzie się plaster pomidora (5 mg wit. C) i ogórka! Przy urozmaiconej diecie, w której witamina C pochodzi z wielu innych źródeł niedobory tej witaminy Wam nie grożą 🙂

Popijcie kanapkę sokiem z dzikiej róży (250 mg wit. C w szklance), zagryźcie jabłkiem (7 mg wit. C) i żadna askorbinaza nie będzie Wam straszna!

pomidor

Jedzmy, przetwarzajmy i korzystajmy z pomidorów – bo właśnie teraz mają swoje 5 minut!

 

Przepis na sos pomidorowy>>

Przepis na pastę z suszonych pomidorów>>

Zupa pomidorowa z ciecierzycą>>

  • Ja ostatnio zrobiłam sobie przerwę od pomidorów, jakoś mi się przejadły 🙂

  • Absolutnie fanatycznie uwielbiam pomidory. Szkoda ze tylko przez kilka miesięcy w roku a pozostałe to tylko suszone 😉 kasia : http://www.wysmakowane.pl/

  • Anna Kurtasz

    Kilogramami pochłaniam w tym roku te małe pomidorki z Biedronki 🙂

    http://przystanek-klodzko.pl/

  • Tyle odmian wspaniałych pomidorów, wielka różnorodność kolorów i kształtów, każdy znajdzie wśród nich swój ulubiony smak. 🙂
    Bookendorfina

  • Wiśnia

    Uwielbiam, ale niestety tylko w przetworzonej formie. Surowe mnie wręcz odrzucają, przez konsystencję, której nie znoszę (taki dziwak ze mnie).

  • Olga Dąbrowska

    Moje ulubione warzywo w sezonie letnim!

  • Świetna wskazówka z tym łączeniem dyniowatych z pomidorami. Na pewno wykorzystam.

  • Gosia

    Super poradnik, moż epo przeczytaniu zacznę ich jeść więcej. W domu zjadamy dużo pomidorów pd różną postacią ale warto jeść więcej. Samo zdrowie

  • Pomidory to moje ulubione warzywo/owoc na świecie! <3 Kocham w każdej formie! 🙂

  • O widzisz, nie wiedziałam o tym „kwaśnym” i witaminie C!

  • Anastazja Chmiel

    Bardzo ciekawy i jakże pomocny wpis. Ja sama jadam pomidory, ale o wiele bardziej lubię ogórki. Chociaż dość często łączę je ze sobą i nie wiedziałam, że jest to ryzykowne :/ amsoff

  • Pingback: WRZESIEŃ W KUCHNI - CO JEŚĆ JESIENIĄ? - Zdrowo Najedzeni()