POMYSŁ NA OBIAD – ZIELONE NALEŚNIKI

To już czwarty przepis na moim blogu na naleśniki… Czy ja lubię naleśniki? 😉

Tym razem chciałabym Wam zaproponować podwójnie fajny pomysł. Naleśniki nie dość, że są z pełnoziarnistej mąki orkiszowej, to jeszcze dzięki spirulinie mają piękny zielony kolor 💚💚💚 Spirulina, to jedno z super food, które od pewnego czasu zagościło w mojej kuchni. Mocno zielony proszek dodaję do koktajli>>, ciasta>>, placków oraz… naleśników!

czym jest super food?

To nasza codzienna żywność, nie przetworzona i naturalna, która charakteryzuje się bardzo korzystnym i bogatym składem. To siemię lniane, chia, żurawina, jagody czy owoce goji, chlorella, algi, spirulina… i wiele innych. Co ciekawe tego zwrotu pierwszy raz użyto w roku 1998, ale dopiero od mniej więcej 3 lat jest on w powszechnym użyciu i modny! Teraz po prostu wypada jeść super food… 😉

czym jest spirulina?

Nie jest glonem ani algą jak wiele znanych superfoods, to cyjanobakteria (inaczej sinica). Ale bez obaw… można ją spokojnie jeść! Poza sporą zawartością beta karotenu oraz chlorofilu charakteryzuje się wysoką zawartością białka, żelaza i wielu innych składników mineralnych, witamin oraz bardzo dobrą przyswajalnością tychże składników. Jeśli stoicie w sklepie przed wyborem: spirulina czy chlorella weźcie… oba produkty. Spirulina jest lepiej przyswajalna przez organizm niż chlorella. Jednak chlorella w swym składzie ma także witaminę B12 co jest dużym plusem oraz… celulozę. I to właśnie ta druga ma właściwości przyspieszające metabolizm co z jednej strony działa korzystnie, ale z z drugiej – utrudnia wchłanianie składników odżywczych.

A jeśli się nadal wahacie, to dodam, że w spirulinie znajdziemy także immulinę. To związek który działa na makrofagi zwiększając nieswoistą odporność organizmu! Deszczowa jesień, to zatem idealny moment, aby wypróbować ten produkt i przy okazji zadbać o odporność organizmu. Do dzieła!

zielone naleśniki – przepis

140 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
2 jaja
1 łyżeczka spiruliny (u mnie Holistic>>)
300 -320 ml wody
płaska łyżeczka soli
4 łyżki oleju

Wszystkie składniki zmiksuj blenderem lub mikserem i odstaw na kwadrans. Po tym czasie delikatnie wymieszaj łyżką i oceń konsystencję, jeśli ciasto jest za gęste (mąka pęcznieje) dolej wody.

Rozgrzej patelnię z małą ilością oleju i wlewaj odpowiednią porcję ciasta. Smaż naleśniki z obu stron i odkładaj na talerz przykrywając je folią, aby nie wyschły (jak wyschną będą się łamały).

Nadziewaj czym tylko chcesz – serkiem, szpinakiem, pesto, hummusem, pastą warzywną, mięsem albo dżemem. Naleśniki można mrozić – zarówno suche, jak i już z nadzieniem.

Do ciasta zamiast spiruliny możesz dodać sproszkowaną pokrzywę lub szpinak.

naleśniki ryżowe>>

naleśniki z ciecierzycy>>

naleśniki gryczane>>

 

A do pudełka zapakowałam naleśniki posmarowane bryndzą oraz pesto z suszonych pomidorów>>