SIEMIANKA KOKOSOWA – POMYSŁ NA ŚNIADANIE

Wy odpoczywaliście, ale Wasz żołądek… obawiam się, że jest całkiem poważnie przepracowany po świętach! Dlatego zróbcie sobie TO na śniadanie! Siemianka albo lnianka, zwana też owsianką bez płatków owsianych, to hit na diecie paleo, to także stały punkt każdego niemal poranka u osób lubujących się w śniadaniach białkowo-tłuszczowych. Nawet jeśli nie przepadacie za śniadaniami BT (jak ja, bo jestem zaraz po nich głodna!) i stronicie od diety paleo (jak ja), to niech to będzie Wasze antidotum na objedzenie i problemy trawienne, o które po trzech dniach za stołem nie trudno. Wasz żołądek na pewno będzie wdzięczny 😉

Przepis jest bardzo prosty i w dowolny sposób możecie go modyfikować. U mnie jako dodatek pojawiły się wiórki kokosowe (bo mam słoik świeżych pachnących!), ale może to być mak albo zmielone orzechy. Spróbujcie sami 🙂

Len – najzdrowsze ziarenka świata!

Siemię lniane, to małe twarde ziarenka o orzechowym aromacie – można je dosypać do pasty kanapkowej, owsianki, sałatki, posypać nimi zupę krem albo zmiksować z koktajlem. Ze względu na neutralny smak pasują wszędzie! A co ciekawe lignany oraz kwasy omega-3 zawarte w nich nie zginą pod wpływem temperatury, więc bez baw dodajcie je także do domowego chleba czy muffin.

czym są lignany?

To fitoestrogeny, czyli związki o działaniu zbliżonym do żeńskich hormonów płciowych, ale pochodzące z roślin . Inaczej – roślinne estrogeny. Badania pokazują, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w lignany znacząco obniża ryzyko wystąpienia nadciśnienia, raka prostaty oraz raka piersi, jak również wydłuża czas życia kobiet z już wykrytym nowotworem.

Dlaczego?

Lignany działają znacznie słabiej niż estrogeny, ale działają! Do tego stopnia, że kobieta spożywająca 1 łyżkę siemienia lnianego dziennie może wydłużyć swój cykl menstruacyjny o jeden dzień (sic!). Co to dla nas oznacza? Dłuższy pojedynczy cykl w perspektywie całego życia zmniejsza ich liczbę, a to z kolei skraca czas oddziaływania estrogenów na nasz organizm… a to w końcu prowadzi do obniżenia ryzyka raka piersi.

W przypadku mężczyzn ze zdiagnozowanym już rakiem prostaty, codzienne spożywanie 3 łyżek zmielonego siemienia lnianego spowodowało zmniejszenie się rozprzestrzeniania komórek nowotworowych oraz obniżenie PSA. PSA (Prostate Specific Antygen), to białko charakterystyczne wyłącznie dla komórek prostaty, im wyższy poziom PSA tym wyższe ryzyko raka prostaty.

Także jedzmy siemię lniane Panie i Panowie 🙂

siemianka – przepis

  • 200 ml wody*
  • 2 łyżki siemienia lnianego
  • 1 łyżka wiórków kokosowych (i/lub łyżka maku, tahini)
  • 1 łyżka drobno posiekanych orzechów
  • dowolne owoce np. maliny, borówki, truskawki, jabłko

Wodę zagotuj, a siemię lniane zmiel. Zmniejsz gaz pod garnkiem z wodą, do gotującej się wody dodaj wiórki kokosowe (lub mak) oraz zmielone siemię lniane. Mieszaj intensywnie i gotuj około 3 minut. Wyłącz gaz i wymieszaj siemiankę ze zmielonymi orzechami. Dodaj ulubione owoce i ew. posyp płatkami migdałowymi lub kokosowymi.

*Zamiast wody można użyć napoju roślinnego lub mleka, ew. mleka kokosowego z puszki – w tym ostatnim przypadku kaloryczność śniadania znacząco wzrośnie.

Wersja full wypas, czyli z napojem roślinnym, 2 łyżkami siemienia, 1 łyżką tahini, 1 łyżką maku i 1 łyżką wiórków kokosowych ma 380 kcal.

a tu przepis na wytrawną owsiankę >>  też dobra na poświąteczny „detoks” 🙂

ps. chcecie wpis o detoksie?? 😉

 

  • Potrawy, szczególnie te wigilijne, mają to do siebie, że są ciężkie dla naszego żołądka i czasami nawet mała porcja jedzenia może nas skutecznie pokonać w tym świątecznym okresie. Nigdy nie jadłam siemienia lnianego, a tym bardziej siemianki (nawet o niej nie słyszałam), ale tak smakowicie wygląda, że chyba jednak się skuszę!

    Chętnie poczytam post o detoksie. Lubię takie wpisy!

    • Siemię zdecydowanie warto włączyć do codziennej diety! Sposobów na jego wykorzystanie jest mnóstwo, będę jeszcze wracała do tych ziarenek na blogu, także zachęcam do śledzenia! A i o detoksie też będzie 🙂

  • Karolina Ostrowska

    Nigdy nie jadłam, ale wygląda smakowicie 😀

    • Jestem ciekawa czy Ci posmakuje! Na pewno warto się zaznajomić z tymi ziarenkami.

  • Szukałam jakiegoś oswojenia siemienia. Dzięki!

    • Będę jeszcze pisała o tych ziarenkach, bo są warte uwagi. Także kolejne przepisy też się na pewno znajdą 🙂

  • Paulina K

    pieknie wyglada, ale nie wiem czy bym sie skusiła 😛

    • Jeśli nie przekonuje Cię ten przepis to włącz mielone siemię do diety w jakiejkolwiek innej postaci, bo naprawdę warto!

  • Bardzo ciekawy przepis – skuszę się chyba. Nic mi nie szkodzi 😀

  • Anna Kozakiewicz

    muszę zrobić synkowi

    • Najlepiej całej rodzinie – wszyscy skorzystają 🙂

  • Zapisuje, brzmi naprawdę fajnie 🙂 wcześniej robiłam pudding z chia, lecz szczerze powiedziawszy na mnie szału nie robi. Chętnie spróbuję siemianke

    • Ja lubię chia, ale nie ukrywam że ze względu i na cenę i na lignany częściej korzystam z siemienia 🙂

  • Patrycja Czubak

    Nie da się ukryć, że układ pokarmowy bardzo się napracował w tę święta.

    • Mój też się nie nudził – było pysznie 🙂

  • 1journey1life 2people

    Idealny przepis na śniadanie po świętach. Ach, jakie cudowne to siemie lnianie, ile właściwości ma zbawiennych!

    • To prawda, takie niepozorne i śmiesznie tanie, a jakie zdrowe!!

  • Anna Bednarczyk

    Na co dzień mam problemy z jedzeniem śniadania. Pomimo,że to najważniejszy posiłek zwyczajnie nie lubię. Jednak ten przepis wygląda cudnie i muszę go spróbować.

    • Koniecznie pochwal się czy Ci posmakowało 🙂 na końcu wpisu jest też pomysł na owsiankę „inaczej” – wypróbuj! Nie musisz jeść śniadań zaraz po przebudzeniu – zjedz godzinę lub dwie po wstaniu, ale nie zapominaj o nich…

  • Muszę ten przepis wypróbować, bo owsianka i kasza jaglana są fajne, ale len przepis na odmianę dobrze nam zrobi…

  • Pingback: JAJKO W AWOKADO NA ŚNIADANIE - Zdrowo Najedzeni()

  • Pingback: MOCNE WŁOSY BEZ SUPLEMENTACJI - Zdrowo Najedzeni()