SIEMIANKA KOKOSOWA – POMYSŁ NA ŚNIADANIE

Wy odpoczywaliście, ale Wasz żołądek… obawiam się, że jest całkiem poważnie przepracowany po świętach! Dlatego zróbcie sobie TO na śniadanie! Siemianka albo lnianka, zwana też owsianką bez płatków owsianych, to hit na diecie paleo, to także stały punkt każdego niemal poranka u osób lubujących się w śniadaniach białkowo-tłuszczowych. Nawet jeśli nie przepadacie za śniadaniami BT (jak ja, bo jestem zaraz po nich głodna!) i stronicie od diety paleo (jak ja), to niech to będzie Wasze antidotum na objedzenie i problemy trawienne, o które po trzech dniach za stołem nie trudno. Wasz żołądek na pewno będzie wdzięczny 😉

Przepis jest bardzo prosty i w dowolny sposób możecie go modyfikować. U mnie jako dodatek pojawiły się wiórki kokosowe (bo mam słoik świeżych pachnących!), ale może to być mak albo zmielone orzechy. Spróbujcie sami 🙂

Len – najzdrowsze ziarenka świata!

Siemię lniane, to małe twarde ziarenka o orzechowym aromacie – można je dosypać do pasty kanapkowej, owsianki, sałatki, posypać nimi zupę krem albo zmiksować z koktajlem. Ze względu na neutralny smak pasują wszędzie! A co ciekawe lignany oraz kwasy omega-3 zawarte w nich nie zginą pod wpływem temperatury, więc bez baw dodajcie je także do domowego chleba czy muffin.

czym są lignany?

To fitoestrogeny, czyli związki o działaniu zbliżonym do żeńskich hormonów płciowych, ale pochodzące z roślin . Inaczej – roślinne estrogeny. Badania pokazują, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w lignany znacząco obniża ryzyko wystąpienia nadciśnienia, raka prostaty oraz raka piersi, jak również wydłuża czas życia kobiet z już wykrytym nowotworem.

Dlaczego?

Lignany działają znacznie słabiej niż estrogeny, ale działają! Do tego stopnia, że kobieta spożywająca 1 łyżkę siemienia lnianego dziennie może wydłużyć swój cykl menstruacyjny o jeden dzień (sic!). Co to dla nas oznacza? Dłuższy pojedynczy cykl w perspektywie całego życia zmniejsza ich liczbę, a to z kolei skraca czas oddziaływania estrogenów na nasz organizm… a to w końcu prowadzi do obniżenia ryzyka raka piersi.

W przypadku mężczyzn ze zdiagnozowanym już rakiem prostaty, codzienne spożywanie 3 łyżek zmielonego siemienia lnianego spowodowało zmniejszenie się rozprzestrzeniania komórek nowotworowych oraz obniżenie PSA. PSA (Prostate Specific Antygen), to białko charakterystyczne wyłącznie dla komórek prostaty, im wyższy poziom PSA tym wyższe ryzyko raka prostaty.

Także jedzmy siemię lniane Panie i Panowie 🙂

siemianka – przepis

  • 200 ml wody*
  • 2 łyżki siemienia lnianego
  • 1 łyżka wiórków kokosowych (i/lub łyżka maku, tahini)
  • 1 łyżka drobno posiekanych orzechów
  • dowolne owoce np. maliny, borówki, truskawki, jabłko

Wodę zagotuj, a siemię lniane zmiel. Zmniejsz gaz pod garnkiem z wodą, do gotującej się wody dodaj wiórki kokosowe (lub mak) oraz zmielone siemię lniane. Mieszaj intensywnie i gotuj około 3 minut. Wyłącz gaz i wymieszaj siemiankę ze zmielonymi orzechami. Dodaj ulubione owoce i ew. posyp płatkami migdałowymi lub kokosowymi.

*Zamiast wody można użyć napoju roślinnego lub mleka, ew. mleka kokosowego z puszki – w tym ostatnim przypadku kaloryczność śniadania znacząco wzrośnie.

Wersja full wypas, czyli z napojem roślinnym, 2 łyżkami siemienia, 1 łyżką tahini, 1 łyżką maku i 1 łyżką wiórków kokosowych ma 380 kcal.

a tu przepis na wytrawną owsiankę >>  też dobra na poświąteczny „detoks” 🙂

ps. chcecie wpis o detoksie?? 😉