SZPARAGI – WŁĄCZ JE DO DIETY WŁAŚNIE TERAZ!

Wyczekiwane, wytęsknione… ulubione, bo zwiastują wiosnę! Dlaczego warto włączyć te warzywa swojego menu?  Nie tylko ze względu na to że są niskokaloryczne! W ich wnętrzu kryje się całkiem pokaźna ilość dobroczynnych związków. W medycynie wschodniej wykorzystywane były do leczenia m.in. zapalenia stawów czy bezpłodności. Uważane są również za afrodyzjak!

szparagifoto

Szparagi – dlaczego warto?

Inulina – zmniejsza stężenia cholesterolu oraz glukozy we krwi! Tabletki z inuliną czy kawa zbożowa z tą frakcją błonnika są dostępne w sklepie i opatrzone zazwyczaj dużym napisem SLIM albo SCHUDNIJ! 😉 Nie bez kozery. Inulina, to naturalny prebiotyk – stanowi doskonałą pożywkę dla pożytecznych bakterii jelitowych. A jako rozpuszczalny błonnik pokarmowy wiąże duże ilości wody i zwiększa masę treści pokarmowej przyspieszając przemianę materii, hamuje łaknienie i przyspiesza odczuwanie sytości. 


Glutation
– silny antyoksydant wpływający korzystnie na stan skóry i opóźniający procesy starzenia się organizmu.  Wzmacnia układ odpornościowy i zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych, wspomaga także pracę wątroby zmęczonej po zimowej tłustej diecie i zwiększa produkcję testosteronu (na wiosnę jak znalazł!) 🙂
Asparagina –  nazwa tego aminokwasu nie przypadkowo kojarzy się ze szparagami, związek ten po raz pierwszy  został wyizolowany właśnie z kłączy tego warzywa! Aminokwas ten pobudza do pracy nerki oraz działa moczopędnie. Wzmaga syntezę białek i jest potrzebny do pracy mózgu.
To właśnie związki powstające z rozkładu asparaginy powodują, że po spożyciu szparagów nasz mocz ma dość charakterystyczny, silny i mało przyjemny zapach. Nie ma jednak powodów do obaw – to mija.
szparagmaly

Ile kalorii mają szparagi?

Dość cenną informacją jest także ta, że w 100 g (3-4 sztuki) znajdziemy zaledwie 18 kcal, czyli naprawdę bardzo mało!

Witaminy i minerały w szparagach.

Co jeszcze? Dość pokaźna ilość kwasu foliowego, witaminy C, E, K, beta-karoten oraz duża dawka potasu, do tego żelazo i wiele innych cennych składników pomocnych anemikom, starającym się o dziecko lub odchudzającym się!
Po szparagi mogą sięgać osoby na diecie odchudzającej, kobiety ciężarne, karmiące oraz dzieci po 8. miesiącu życia.

Kto nie powinien jeść szparagów?

Na szparagi powinny uważać osoby z zespołem jelita nadwrażliwego, u których warzywo to może powodować wzdęcia, szparagi nie są zalecane w diecie FODMAP oraz osoby z dną moczanową – ze względu na obecność puryn.

Indeks glikemiczny szparagów.

Indeks glikemiczny szparagów, to 15 – są więc doskonałym dodatkiem do diety osób z cukrzycą czy insulioopornością!

szparagi-ryba

Korzystajmy ze szparagów ile się da – przetwarzajmy je na różne sposoby, bo sezon na nie jest bardzo krótki…

szparagi

pomysł na sałatkę ze szparagami tu>>