TRELE MORELE

Morele, du┼╝o moreli!! ­čśÇ
Morele to jedne z moich ulubionych owoc├│w (na pierwszym miejscu chyba jest je┼╝yna). Lekko kwaskowate, ale s┼éodkie, syc─ůce, soczyste i… bardzo zdrowe. Mo┼╝na je spo┼╝ywa─ç w wersji suszonej, surowe, na ciep┼éo, w wersji wytrawnej (np. z soczewic─ů i czosnkiem), jak i s┼éodkiej (np. w cie┼Ťcie lub z owsiank─ů lub kasz─ů jaglan─ů), ale najlepsze s─ů ┼Ťwie┼╝e – zrywane prosto z drzewa!

beta-karoten

Morele sw├│j intensywny kolor zawdzi─Öczaj─ů barwnikowi o dzia┼éaniu przeciwutleniaj─ůcym. Beta-karoten, poza nadaniem przepi─Öknej s┼éonecznej barwy jest wykorzystywany przez w─ůtrob─Ö do produkcji witaminy A. Poza tym wspomaga dzia┼éanie naszego wzroku, dzia┼éa te┼╝ korzystnie na sk├│r─Ö – wyg┼éadza j─ů i nadaje jej zdrowy kolor. Wystarcz─ů tylko 3 morele dziennie, aby dostarczy─ç organizmowi odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç tego przeciwutleniacza. Drugim, r├│wnie silnym przeciwutleniaczem wyst─Öpuj─ůcym w morelach jest likopen o udowodnionym dzia┼éaniu przeciwnowotworowym. tu przeczytasz wi─Öcej o likopenie>>

potas

Poza przeciwutleniaczami morele zawieraj─ů spore ilo┼Ťci potasu (kt├│ry m.in. reguluje ci┼Ťnienie krwi i odpowiada za prawid┼éowe napi─Öcie mi─Ö┼Ťni) – w 100 g moreli (5 sztuk) jest tyle potasu co w 1 pomidorze, kt├│ry uchodzi za doskona┼ée ┼║r├│d┼éo tego sk┼éadnika mineralnego.

W nieco mniejszych ilo┼Ťciach w morelach znajdziemy ┼╝elazo, wap┼ä i fosfor (dla mocnych dla ko┼Ťci), bor (wp┼éywaj─ůcy na gospodark─Ö wapniow─ů), kwas foliowy (pozytywnie wp┼éywaj─ůcy m.in. na prac─Ö m├│zgu), witaminy z grupy B, witamin─Ö C oraz b┼éonnik poprawiaj─ůcy trawienie i sprawiaj─ůcy, ┼╝e ju┼╝ kilka moreli nas ca┼ékiem nie┼║le nasyci.

pektyny

Zwi─ůzki pektynowe, to frakcja rozpuszczalnego w┼é├│kna pokarmowego o dzia┼éaniu ┼╝eluj─ůcym – to w┼éa┼Ťnie one odpowiadaj─ů za konsystencj─Ö d┼╝em├│w owocowych. Pektyny tak┼╝e obni┼╝aj─ů st─Ö┼╝enie cholesterolu we krwi oraz wype┼éniaj─ů ┼╝o┼é─ůdek daj─ůc uczucie syto┼Ťci.

W przemy┼Ťle spo┼╝ywczym pektyny wykorzystywane s─ů przy produkcji d┼╝em├│w, marmolad, galaretek, sok├│w i kompot├│w czy deser├│w w proszku (np. kisiele). Na etykiecie znajdziemy je pod symbolem E440 – zwi─ůzek ten jest ca┼ékowicie bezpieczny i naturalny, zazwyczaj otrzymywany z pulpy jab┼ékowej oraz sk├│rek pomara┼äczy.

morele na zgag─Ö

Morele s─ů zasadotw├│rcze, wi─Öc powinny go┼Ťci─ç w diecie os├│b kochaj─ůcych pokarmy zakwaszaj─ůce (mi─Öso, s┼éodycze, kawa) oraz cierpi─ůcych na nadkwasot─Ö czy zgag─Ö.

Suszone morele maj─ů wska┼║nik PRAL -30,54, ┼Ťwie┼╝e natomiast -5,04 (dla przypomnienia – im wi─Öksza warto┼Ť─ç ujemna, tym silniej odkwaszaj─ůcy potencja┼é).

morelenadrzewie

Reguluj─ů ci┼Ťnienie krwi, wspomagaj─ů trawienie, wyg┼éadzaj─ůc sk├│r─Ö, zapobiegaj─ů nowotworom, niweluj─ů skutki stresu oksydacyjnego, wspomagaj─ů leczenie anemii i osteoporozy… do tego s─ů pyszne i w┼éa┼Ťnie teraz mo┼╝na je kupi─ç niemal wsz─Ödzie i to za naprawd─Ö niewielkie pieni─ůdze! Jest sezon na te doskona┼ée owoce. Korzystajmy wi─Öc!


A po przepis na s┼éodko-kwa┼Ťny d┼╝em morelowy zapraszam tu >>

Sa┼éatka z soczewic─ů, du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů czosnku i morelami suszonymi tu>>

Ciasto z m─ůki orkiszowej z morelami>>