DLACZEGO KOCHAM TRUSKAWKI ❤

Truskawki – chyba najbardziej wyczekiwany owoc! 🍓🍓🍓

Sezon na nie właśnie się zaczyna! Ich cena niestety wciąż zwala z nóg, ale mam nadzieję, że ku uciesze wszystkich jeszcze spadnie.  O smaku pisać nie będę – ustalmy na potrzeby tego tekstu, że jest doskonały, a skupmy się na wartościach odżywczych. A te też są niczego sobie… korzystajmy więc, póki czas 🙂

dlaczego kocham truskawki

Te owoce w kształcie serca to prawdziwa skarbnica dobroczynnych substancji. Poprawiają przemianę materii, wspomagają pracę nerek (działają moczopędnie), serca (obniżają poziom złego cholesterolu) i wątroby (działają żółciopędnie), mają też lekkie działanie przeczyszczające oraz obniżają za wysokie ciśnienie.

Są szczególnie zalecane przy przeziębieniach i osłabieniu organizmu, gdyż zawierają salicylany działające jak aspiryna oraz bakteriobójcze fitoncydy. Czyli działają podobnie jak chrzan lub czosnek – tyle że mają o wiele przyjemniejszy smak 😉

truskawki – wartość odżywcza

Garbniki (dzięki którym truskawki mają lekko cierpki smak) mają udowodnione działanie antybakteryjne oraz przeciwzapalne, wykazują również właściwości ściągające skórę, dlatego maseczka z truskawek, to także niezły pomysł!

Kwasy organiczne występujące w truskawkach, to kwas cytrynowy oraz jabłkowy. Obecność tych związków ucieszy wszystkich odchudzających się. Kwasy organiczne uczestniczą w przemianie materii oraz ułatwiają trawienie pokarmów (zwiększają wydzielanie gruczołów ślinowych, soku żołądkowego i trzustkowego), ale też… poprawiają apetyt! Działają też bakteriobójczo (m.in. niszczą bakterie w przewodzie pokarmowym oraz przeciwdziałają nadmiernej fermentacji w jelitach). Ich ilość zmniejsza się wraz z dojrzewaniem owocu.

Truskawki są także źródłem pektyn, które mają właściwości stymulujące pracę przewodu pokarmowego – oczyszczają jelita z zalegających resztek pokarmowych oraz pośrednio wzmacniają odporność (pektyny stanowią bowiem świetną pożywkę dla pożytecznych bakterii zasiedlających nasze jelita).

Poza tym znajdziemy w nich wiele witamin (m.in. C, B1, E, A czy kwas foliowy), jak również żelazo, fosfor, wapń, magnez, mangan, jod, kobalt, a nawet pewne ilości kwasów omega-3.

indeks glikemiczny truskawek

Ze względu na niski indeks glikemiczny (IG 40) są doskonałym dodatkiem w diecie diabetyków czy osób z insulinoopornością (pod warunkiem, że ich nie posypiemy cukrem!).  Dodatkowo zawarte w  truskawkach kwasy fenolowe (w tym kwas elagowy) mają działanie hipoglikemiczne.

 

truskawki
truskawki – źródło antyoksydantów

Truskawki są także niezwykle bogate w polifenole. Najliczniejszą grupą tych związków są antocyjany nadające piękną czerwoną barwę owocom. W sumie w truskawkach wykryto około 25 różnych antocyjanów, wszystkie mają bardzo korzystne działanie antyoksydacyjne.

Do najcenniejszych zaliczyć możemy chyba kwas elagowy, który wykazuje działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne, chemioprewencyjne (neutralizuje substancje rakotwórcze), antybakteryjne i antywirusowe. Co ciekawe najwyższy poziom kwasu elagowego znajduje się w owocach liofilizowanych, badania pokazują, że im bardziej dojrzałe owoce, tym tego kwasu mniej.

Poza truskawkami kwas ten znajduje się w orzechach włoskich, owocach granatu oraz w niektórych odmianach winogron.

Ile kalorii mają truskawki?

Owoce truskawek są niskokaloryczne, w 100 g (duża garść) jest tylko 28 kcal.

truskawki z kefirem

truskawki – częsty alergen

Truskawki są wyjątkowo często alergizującym owocem, nie powinny być spożywane przez osoby zarówno z alergią na owoce jak i ze stwierdzoną nadwrażliwością na salicylany. Uważać na nie powinny także kobiety karmiące, na wszelki wypadek lepiej wprowadzać te owoce do diety stopniowo.

W diecie dzieci mogą pojawić się po 10. miesiącu życia. Chyba, że dziecko jest w grupie ryzyka (oboje rodzice mają alergie) – wtedy wprowadź je po pierwszych urodzinach. Jako przekąska np. pokrojone na mniejsze cząstki, łatwe do złapania lub pod postacią posiłku np. zmiksowane lub rozgniecione widelcem, z dodatkiem jogurtu, kefiru, maślanki lub śmietanki. Świetnie nadają się jako dodatek do delikatnych kluseczek lub makaronu.

Świeżych dorodnych owoców z powodzeniem można użyć do sałatki zarówno owocowej, jak i warzywnej np. ze szpinakiem, jako dodatek do deserów, koktajli, do naleśników, makaronu, zup owocowych czy ciast, kisieli, budyni oraz galaretek. Dojrzałe owoce warto wykorzystać do przetworów – kompotów, konfitur czy soków. Ich zastosowanie w kuchni jest nieograniczone…

 

dlaczego truskawki

UWAGA! Truskawek nie należy długo moczyć w wodzie, dlatego przed spożyciem należy je szybko, ale dokładnie opłukać pod bieżącą wodą, a szypułkę zerwać dopiero po umyciu. Inaczej będą chłonąć wodę przez co stracą intensywny smak i skróci się czas ich przechowywania.

Ciekawostką może być fakt, że częścią użytkową truskawek są także ich liście oraz… szypułki. Napary z liści truskawek polecane są przy kamicy żółciowej, szkorbucie oraz anemii. A szypułki jak tylko się do tego nadaje (jest ładna i świeża) po prostu zjadajmy z truskawką lub miksujmy w truskawkowym koktajlu.

 

A Ty za co kochasz truskawki? ❤

ps. nie krępujcie się ❤ udostępniajcie ten wpis, niech dobre wieści o truskawkach pójdą w świat 🍓🍓🍓

wpisy o innych wiosennych owocach i warzywach: szparagi   rabarbar   rzodkiewki

Przepis na dżem truskawkowy bez cukru <3