DIETA NA ZDROWE ZĘBY

Co zrobić, aby cieszyć się mocnymi i zdrowymi zębami długie lata?

Nie jeść słodyczy… pff niestety, ale ten tekst powtarzany jak mantra od czasów przedszkolnych wciąż jest prawdą. Ponad to powinniśmy pamiętać o regularnym i umiejętnym czyszczeniu zębów, o wizytach kontrolnych u swojego stomatologa oraz… warto zadbać, by w diecie nie zabrakło kilku cennych składników: wapnia, fluoru, witaminy D, C oraz A.

wapń

Nie jeść słodyczy… pff niestety, ale ten tekst powtarzany jak mantra od czasów przedszkolnych wciąż jest prawdą. Ponad to powinniśmy pamiętać o regularnym i umiejętnym czyszczeniu zębów, o wizytach kontrolnych u swojego stomatologa oraz… warto zadbać, by w diecie nie zabrakło kilku cennych składników: wapnia, fluoru, witaminy D, C oraz A.

Wapń jest głównym budulcem zębiny. Zdrowy dorosły człowiek powinien spożywać dziennie około 1000 mg wapnia. Ilość ta mieści się np. w 4 szklankach mleka.

Wprowadź do swojej diety produkty mleczne (kefiry, jogurty, sery), ryby (np. sardynki), wybieraj także wodę mineralną bogatą w ten pierwiastek.

Sprawdź gdzie poza nabiałem jest wapń>>

fluor

Fluor, to składnik większości past do zębów, jednak to nie wystarczy by cieszyć się zdrowymi zębami. Na szczęście bogata w ten składnik jest także zielona herbata, która dodatkowo rozcieńcza w ustach kwasy powstałe po jedzeniu i działa antybakteryjnie. Warto wypić po każdym posiłku filiżankę. Pamiętaj, by napar nie był zbyt mocny, powoduje on ciemny osad na zębach. Innym źródłem fluoru są ryby oraz ryż.

A może sushi na zdrowe zęby?

witamina D

Witamina D współdziała z wapniem, regulując jego gospodarkę. Jest odpowiedzialna za jego przyswajanie wapnia oraz mineralizację szkliwa Jest niezbędna do prawidłowej budowy tkanki zębów. Witamina D jest syntetyzowana w organizmie pod wpływem promieni słonecznych. W pochmurne dni (czyli niestety, ale w Polsce przez większą część roku) warto dostarczać ją do organizmu wraz z dietą oraz suplementami.

witamina A i C

Witamina A kojarzy się głównie z piękna opaloną cerą, jednak pełni także ważną funkcję w dbaniu o zdrowie jamy ustnej. Utrzymuje dziąsła w dobrej kondycji, za sprawą śliny, której wydzielanie stymuluje. Ślina z kolei nawilża dziąsła, dzięki czemu są odporne na działanie bakterii. Jej niedobór wpływa także negatywnie na mineralizację szkliwa. Witamina A do spółki z witaminą C bierze także udział w regeneracji nabłonka. Zapobiega również odsłanianiu się szyjek zębowych. Jeśli masz problem z dziąsłami nie unikaj gryzienia twardych warzyw i owoców, wbrew pozorom może Ci tylko pomóc. Wybieraj produkty o niskiej zawartości cukru: jak najczęściej chrup kalarepkę, marchew, rzodkiewki, paprykę czy rzepę.

Pamiętaj też, że po spożyciu produktów o dużej kwasowości (czyli np. kwaśne jabłko, sok itp.) warto wstrzymać się przez około godzinę z umyciem zębów.