Proste w produkcji, tanie i chyba przez wszystkich lubiane. Małosolne ogórki, to hit początku lata. Co roku, od lat… Przeczytaj jak je zrobić i dlaczego warto!

kiszenie okiem dietetyka

W trakcie procesu kiszenia straty witamin są bardzo niewielkie a dodatkowo wraz z upływem czasu wytwarza się dobroczynny kwas mlekowy, który wspomaga naszą mikrobiotę jelitową! Kwas mlekowy reguluje metabolizm, ale i apetyt, więc w trakcie diety odchudzającej nie przesadzaj z kiszonkami. Jednak jak masz w domu niejadka, to zaproponuj mu kiszonego ogórka lub trochę kapusty do obiadu.

W wyniku fermentacji w przetworach jest dużo mniej cukrów niż w świeżych warzywach. Kiszonki są więc lżej strawne i mają nieco mniej kalorii od ich świeżych odpowiedników. Proces fermentacji podnosi nieco strawność oraz wartość odżywczą produktów również poprzez wstępne trawienie niektórych składników żywności oraz degradację czynników antyodżywczych czy toksycznych.

Żywność fermentowana wykazuje probiotyczne i synbiotyczne właściwości poprawiające stan zdrowia.

minusy kiszonek

Minusem kiszonek jest duża zawartość soli, nie spożywaj ich jeśli cierpisz na nadciśnienie, nie powinno się po nie sięgać w nadkwasocie żołądka oraz refluksie i wrzodach żołądka (produkty te mogą powodować problemy trawienne).

Minusem jest także to, że właściwości probiotyczne kiszonek giną pod wpływem ogrzewania, także zupa ogórkowa nie jest tak wartościowa jak surowe ogórki kiszone.

woda z ogórków kiszonych

UWAGA, podczas przechowywania kiszonek sporo cennych składników przechodzi do zalewy, więc jest ona równie wartościowa co sam produkt. Soki z kiszonek poprawiają pracę jelit i podnoszą odporność organizmu.

Sokiem po ogórkach można doprawić np. zupę ogórkową, zakwas z buraków warto pić cały rok.