ŚNIADANIE – NAJWAŻNIEJSZY POSIŁEK W CIĄGU DNIA?

Dodaje energii, poprawia samopoczucie, umożliwia pracę mózgu i poprawia koncentrację… To prawda, ale nie trzeba wcale długo dyskutować, by dojść do wniosku, że teza postawiona w tytule może być błędna. Można naprawdę szybko ją obalić i sama w gabinecie często mówię, że śniadanie nie jest najważniejszym posiłkiem a równie ważnym jak wszystkie pozostałe zjadane w ciągu dnia! Wszystko zależy od tego z kim akurat rozmawiam, od jego przemiany materii, trybu życia czy przyzwyczajeń kultywowanych od lat.

Mało tego – Australijscy badacze z Monash University of Melbourne całkiem niedawno ustalili, że osoby regularnie zjadające śniadania, w ciągu dnia przyswajają więcej kalorii. Tym samym obalają mit, mówiący o tym, że śniadanie “pomaga w odchudzaniu”. Ich zdaniem osoby rezygnujące z porannych posiłków, w ciągu całego dnia spożywają nawet o 260 kcal mniej.

Do podobnych wniosków doszli także brytyjscy naukowcy. Doktor James Betts z Uniwersytetu w Bath zaprosił do swojego badania szczupłych ochotników, których podzielił na dwie grupy: jedni jedli śniadanie (700 kcal do 11.00), drudzy z niego zrezygnowali (zero kalorii do południa).

Uczestnikom badania mierzono poziom cukru i cholesterolu, jak również spoczynkowe tempo metabolizmu. Okazało się, że osoby jedzące śniadanie mimo dostarczenia swojemu organizmowi kalorii o świcie nadal podjadały w ciągu dnia i nie zmieniły wielkości porcji swoich posiłków. Zauważono jedynie, że osoby te miały nieco więcej energii, więc ich aktywność fizyczna była wydajniejsza. Niestety, bilans energetyczny wychodził na zero, gdyż pomimo obfitych śniadań osoby te konsumowały większą ilość kalorii w formie przekąsek.

Ale zważywszy na fakt, że dziś Europejski Dzień Śniadania – dajmy temu posiłkowi palmę pierwszeństwa i zastanówmy się kiedy i dlaczego warto spożywać śniadania i jak najlepiej je skomponować.

5 powodów, dla których warto zacząć dzień od śniadania

1. Lepsza koncentracja – jeśli jesteś uczniem, studentem lub masz pracę wymagającą intensywnego wysiłku – umysłowego i fizycznego od samego rana bezdyskusyjnie zjedz wartościowe śniadanie przed wyjściem z domu! Bez śniadania jesteśmy bardziej się nerwowi, mamy gorszą pamięć i zdolność postrzegania, trudniej przyswajamy wiedzę i robimy więcej błędów.

2. Lepsza wydolność fizyczna – zjadanie zbilansowanego obfitego śniadania poprawia wydolność sportową, uzupełnia ubytki glikogenu w mięśniach i wspomaga procesy anaboliczne.

3. Zaczynasz dzień na spokojnie – siedząc nad owsianką czy jajecznicą masz kilka minut, aby zaplanować sobie dzień, ogarnąć sprawy do załatwienia czy listę spotkań.

4. Zdrowsze serce i mniejsze ryzyko cukrzycy. American Heart Association oceniło, że ryzyko zespołu metabolicznego (na który składa się: otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i wysoki poziom cholesterolu) u jedzących śniadania jest nawet o 35–40 % niższe niż u osób regularnie je opuszczających. Wieczorem, kładąc się spać, poziom insuliny w naszym organizmie powinien być wyrównany. Jeśli rano nie zafundujemy sobie porannej porcji kalorii jej poziom wciąż będzie spadał. Kiedy po kolejnych kilku godzinach głodówki wreszcie się wreszcie najemy, gwałtownie wzrośnie. Po jakimś czasie takiej huśtawki dochodzi do zaburzeń w metabolizmie glukozy – głównego źródło energii – co w końcu może doprowadzić do cukrzycy typu 2.

5. Lepsza płodność u kobiet. Trzymiesięczna obserwacja prowadzona przez naukowców z Uniwersytetu w Tel Awiwie pokazała, że u pacjentek spożywających duże śniadania, stężenie glukozy we krwi na czczo spadło o 8 %, a insuliny o 53 %! Poprawiły się także parametry hormonów płciowych – u jedzących solidne poranne posiłki poziom SHBG podwoił się, a stężenie testosteronu spadło o połowę.

sprawdź moje pomysły na owsianki