E-prolinea.pl

Blog tematyczny o zdrowiu, sporcie i diecie

Zdrowie

Naturalne słodziki

Naturalne słodziki

Zastanawiasz się czym zastąpić cukier w swojej diecie? Chcesz wiedzieć co jeść zamiast cukru, oraz które naturalne słodziki są najzdrowsze? Poznaj ekologiczne zamienniki, które nie zawierają sztucznych substancji. Przekonaj się że nie musisz całkowicie rezygnować ze słodkiego! 

Czym jest słodzik?

Zdrowy słodzik to substancja, która ma za zadanie zastąpić zwykły cukier, a jednocześnie pozwolić zachować słodki smak potraw. Słodzik występuje najczęściej pod jedną z dwóch postaci: polioli lub substancji intensywnie słodzących.

Czym są poliole? To alkohole wielowodorotlenowe, które są zazwyczaj mniej słodkie i mniej kaloryczne od zwykłego cukru Zalicza się do nich ksylitol, sorbitol, maltitol czy erytrytol.

Z kolei substancje intensywnie słodzące są dużo słodsze od cukru, dlatego wystarczy dodawać je w niewielkich ilościach – dzięki temu potrawy nimi osłodzone mają znacznie mniej kalorii niż dania przygotowane z dodatkiem cukru białego. Zamiennikiem cukru może być także naturalny słodzik roślinny. Takie produkty to m.in. stewia, inulina czy melasa.

Naturalne słodziki – rodzaje i ich właściwości

Osoby cierpiące na cukrzycę oraz chcące ograniczyć liczbę przyjmowanych kalorii często decydują się na zdrowe zamienniki cukru. Są to substancje słodzące pochodzenia naturalnego, które nie podnoszą poziomu glukozy we krwi, a także nie są kaloryczne, posiadają natomiast słodki smak.

  1. Stewia – to naturalny słodzik wytwarzany z rośliny o tej samej nazwie. Zdobył swoją popularność dzięki bardzo niskiej kaloryczności. Jest dużo słodszy od zwykłego cukru, dlatego możemy zdecydowanie mniej go stosować. Słodzik ze stewii często występuje w różnych formach, jako słodzik w płynie, w tabletkach lub w proszku. Niezależnie od formy, w jakiej go kupimy, warto zwrócić uwagę, aby była to czysta stewia bez żadnych dodatków. 
  1. Erytrytol – to prawdopodobnie najlepszy słodzik dla cukrzyka. Jego indeks glikemiczny zbliżony jest do zera, co oznacza, że praktycznie nie powoduje wzrostu poziomu insuliny we krwi. Występuje on naturalnie w owocach takich jak melony, winogrona czy gruszki. Erytrytol pozyskiwany jest bezpiecznie w procesie fermentacji i następnie izolowany przez filtrację, krystalizację i suszenie. Może zastępować cukier m.in. w wypiekach i deserach.
  1. Ksylitol – nazywany cukrem brzozowym, jest coraz częściej dodawany do gotowych produktów, a na etykiecie widnieje pod symbolem E 967. Ma smak i strukturę zbliżone do cukru, jest jednak od niego odrobinę mniej słodki. Posiada on dodatkowe właściwości zdrowotne – działa bakteriobójczo, dzięki czemu zapobiega powstawaniu próchnicy, a także przeciwgrzybicznie. Poza tym, ksylitol zwiększa wchłanianie wapnia z pożywienia, co czyni go dobrym dodatkiem do diety osób cierpiących na osteoporozę. 
  1. Miód – nie jest typowym słodzikiem, jednak świetnie sprawdza się w tej roli. Chociaż jest bardzo kaloryczny oraz ze względu na indeks glikemiczny nie jest zalecany do spożywania przez diabetyków, ma wiele innych zalet. Miód dostarcza wielu witamin z grupy B, A, C, a także składników mineralnych takich jak potas, chlor, magnez oraz wapń. 

Jakie są zalety stosowania słodzików?

Dlaczego stosowanie słodzików jest tak popularne? Są używane jako naturalna alternatywa dla cukru, aby móc kontrolować wagę, nadając potrawom i napojom słodki smak. Cechują się niższą kalorycznością oraz przeciwbakteryjnym działaniem. 

Jednak cena, dostępność i możliwe skutki uboczne sprawiają, że nie są produktami przeznaczonymi dla wszystkich. Jak zawsze, najlepiej sprawdza się zasada umiaru, która dotyczy zarówno białego cukru, jak i jego substytutów.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.